Niek Ook de glijbanen zijn afgeschreven, je ziet de drukgolf/explosie door de buis heen gaan...

Niet alleen de toren en glijbanen, maar ga er maar vanuit dat het hele gebouw is afgeschreven.

Hier zie je goed dat het gebouw aan beide kanten uit elkaar geblazen is.

Vooral deze foto vind ik toch echt bizar triest om te zien:

De glijbanen zijn echt volledig verwoest.

😭 zund, zund, zund...

Michael chloorgas op zichzelf is niet brandbaar maar bij verlening met andere stoffen kan het toch een explosie opleveren. Weet niet precies wat er bij een installatie van een zwembad komt kijken maar weet wel dat er een droog installatie bij hoort en die kan koudemiddel bevatten wat bij vrijlating in atmosfeer en contact met vuur kan exploderen. Ik denk dat de explosie in de hoek gezocht moet worden

Wat is dit ontzettend sneu voor Liseberg! Hier moet toch iets over het hoofd gezien zijn maar wat een ongekende ravage.

Bizar! Wat een ontploffingen... ik ken verschillende dramatische pretpark-branden die klein begonnen zijn (Phantasialand, 2x Europa Park), maar dit heb ik nog nooit gezien.

Gelukkig tot nu toe niemand met zwaar letsel (als ik het goed heb gelezen). Maar wat een domper voor alle mensen die die zo hard gewerkt hebben aan deze mijlpaal voor Liseberg.

Live beelden op deze site: https://www.gp.se/
Hotel is gered te zijn en ontruimd.
12 licht gewonden.
" What we do know is that it has not self-ignited. We believe that this has occurred in connection with a work"
"The construction of the adventure pool was in the absolute final stage. The plan was for a final inspection to be carried out in April and after that the construction would be handed over to Liseberg's hands."
Bouwer NCC dus nog verantwoordelijk

Inderdaad andere kant ook weg geblazen. Het gebouw is verwoest.

Hjalmar Vermoed ik ook. De glijbanen zijn van polyester gemaakt. In combinatie met zeer hoge temperaturen en een flame over acht ik het zeer waarschijnlijk dat in een glijbaan een explosie kan ontstaan.

Erik Een gasfles van laswerkzaamheden

In die flessen zit voornamelijk argon, een edelgas dat nergens op reageert. Wat mij ook lijkt is dat er eerst een implosie te zien is onderin de glijbaan, die zou ook het vuur aangezogen kunnen hebben daar. Het vuur boven kan denk ik wel meerdere redenen hebben, denk aan een koolstofmotortje in een boormachine die een ophoping van gas kan laten ontvlammen.

Maar zo ontzettend zonde dit, dit wens je niemand toe.

Bas80 Wat als je in die toren staat als gast en er ontstaat brand, je hebt geen kans met zulke ontploffingen.

Ik heb nog geen tijdslijn gezien met wanneer de brand begonnen is en wanneer de explosies plaatsvonden. Op basis van de vele beelden is duidelijk dat de brand al een tijdje aan de gang is als de grote klapper volgt. Dat moet ook bijna wel, want dit soort hete gassen moeten opbouwen voor een knal van deze omvang.

Jules De eerste berichten kreeg ik vanuit Liseberg om 09.25 UK tijd, de foto van de brandende glijbanen kreeg ik om 09.49 UK en binnen dat half uur is de explosie geweest.

• Jules heeft hierop gereageerd.

Hjalmar Dat is dus snel gegaan, maar niet snel genoeg om niet te evacueren. Heel benieuwd wat de onderliggende oorzaak blijkt straks.

Je ziet in het filmpje ook de explosie door de glijbanen heen gaan, omdat de lichtdoorlatende strips van binnen uit worden opgelicht. Echt krankzinnig en dieptriest.

• Tim vindt dit leuk.

Wow, heftig en zeer triest allemaal. Hopelijk wordt de vermiste persoon snel gevonden.

Mijn vriend is brandweerman en zegt dat dit geen explosie is maar een FlashOver. De brand is al een tijdje gaande met veel rook en dus hitte. Op een gegeven moment ontbrand dit en ontstaat er een FlashOver. Een grote vuurbal.

Sterkte voor alle betrokkenen. 🙏

Bij een video gevonden op TikTok zie je waarschijnlijk het eerste deel van de brand, moet dus gestart zijn door iets van elektra in de glijbaan?? Ben geen expert hierin, zal ook nog wel onderzocht worden.

• Mich heeft hierop gereageerd.

Ryanvans misschien iets van verlichting/led strips in de baan zelf?