Tonnie Ik heb op mijn android telefoon een App draaien van ABN die de standaard NFC in mijn telefon gebruikt.
Hier kan ik mijn pas aan koppelen (pas scannen, even autoriseren en klaar) en kan hem (net als apple pay) gebruiken bij NFC pin apparaten.
tot een bepaalde limiet zonder extra beveiliging, daarboven met bijvoorbeeld een pincode.
nou het mooie is dus in tegenstelling tot 'een app draaien' op je telefoon, dat het enige dat ik hoef te doen met m'n telefoon is dubbelklikken op de zijknop, en naar mn telefoon kijken (FaceID) en op de betaalterminal houden. Geen app nodig. Geen limiet ook volgens mij (in tegenstelling tot een pinpas, waarbij je bij €25+ alsnog een code moet intoetsen).
Of nog beter: dubbel op de zijknop van mn Watch drukken en m'n pols naar de terminal draaien. Makkelijker dan dat wordt het voorlopig niet. (de watch is beveiligd zo lang hij om je pols zit, dus geen verdere verificatie nodig).
Tonnie Daarnaast verloopt de Apple pay transactie feitelijk gewoon via Maestro, dus ik vraag me al tijden af wat apple nu echt toevoegt aan een "gestandariseerde NFC betaaltechniek" maargoed..
Apple voegt gebruikersgemak toe. Net als dat Apple niet de eerste was met een touchscreen. Of de eerste was met een wearable. Maar Apple is wel de partij die dit op de juiste manier uitvoert. Ik zie al best wel eens mensen met een android telefoon worstelen bij een betaalterminal, maar vloeiend gaat dat allemaal niet. En dan die hele telefoon op dat schermpje leggen en zo, gedoe. Apple weet dat gewoon goed en makkelijk te implementeren, en de halve maatschappij met een iPhone zal het met open armen ontvangen.
Tonnie ze hadden ook gewoon de NFC toegang hiervoor open kunnen zetten en elke bank kon hun passen erop aanspreken.
Zodat elke bank hun eigen systeem er om heen kan bouwen, bedoel je. Apple bepaalt nu hoe jij middels de NFC chip betaalt, en niet de bank. De bank stemt alleen maar toe (en betaalt Apple hiervoor) in het gebruik van de NFC chip. Zo zorgt Apple dat de gebruikerservaring door henzelf wordt bepaald, en niet door 20 verschillende banken die allemaal hun eigen app-ontwikkelaars inschakelen.
De telegraaf (eigenlijk een hekel aan die krant, maar soit) heeft er ook een leuk stukje aan gewijd:
Het nieuwe zit hem in iets anders. Van alle klanten bij de grootbanken hebben namelijk ’slechts’ 600.000 mobiel betalen op hun Android-telefoon geactiveerd. Volgens cijfers van Betaalvereniging Nederland jaarlijks goed voor achttien tot twintig miljoen betalingen. Dat is 0,4 tot 0,5% van de in totaal 4326 miljoen pinbetalingen uit 2018.
Banken stellen dat hun klanten met een iPhone actiever gebruik maken van internetbankieren dan die met een Android-telefoon. Zij gaan daarop steeds meer financiële zaken op hun iPhone doen, zoals beleggen. Waarom dit is kunnen banken niet zeggen. Misschien staan iPhone-eigenaren meer open voor innovaties? Of is het vertrouwen in de veiligheid van hun telefoon groter?
De kans is groot dat het mobiel betalen een vlucht gaat nemen nu straks ook ABN Amro en Rabobank op Apple Pay zijn aangesloten. Hoe snel het kan gaan bewees contactloos betalen al. Inmiddels is het al raar om een betaalpas in een apparaat te steken als er in een winkel niet contactloos betaald kan worden.
(...)
Door Apple Pay kan het zomaar zo zijn dat nu ook de oude, vertrouwde betaalpas zelf vrij snel een rariteit wordt.
https://www.telegraaf.nl/financieel/1293894349/analyse-pinpas-via-apple-pay-naar-museum