luc136 Als je dankzij IMAscore de stap maakt van stockmuziek/radio naar een eigen soundtrack is dat gewoon een niveau hoger.
Een aantal jaar terug was ik het hiermee eens geweest maar sinds de IMAscore eenheidsworst overal en nergens is opgedoken, is mijn appreciatie voor stockmuziek flink gestegen.
Om meteen even een belangrijk maar vaak vergeten onderscheid te maken: dan bedoel ik niet filmmuziek, dat is een ander verhaal. Want op moment dat je voor je attractie muziek van een film gebruikt, die iedereen kent, en iedereen associeert met die film, werkt dat vooral averechts. Om bij Phantasialand te blijven, daar gebruikte men bij Temple of the Night Hawk jarenlang muziek van Disney's Dinosaur. Als je in die attractie zat kon je enkel denken aan die film, dat moet je niet willen.
Maar met een goed passende stock soundtrack is niks mis. Neem Danse Macabre bij Spookslot. Perfect gekozen voor die show en het gaf die attractie direct een bepaalde allure, alsof het decor dat er stond al net zo oud en mysterieus was als de muziek die er klonk. Met een nieuw gemaakt nummer kun je dat onmogelijk reproduceren.
Om nog een Phantasialand voorbeeld te geven: in China Town speelde voorheen authentieke Chinese muziek. Dat vond ik altijd prachtig, het gaf het idee dat er écht een stukje China in Brühl stond. De attracties daar zijn natuurlijk wel hun eigen "wereldje" met eigen, op maat gemaakte muziek, maar het overkoepelende themagebied hoort authenticiteit uit te stralen.
Tegenwoordig speelt daar een soort Chinese-imitatiemuziek uit de koker van IMAscore. In de basis prima nummertjes, maar je merkt toch dat er dan plots een andere sfeer hangt, zovan "oja, ik ben in een pretpark en dit is allemaal namaak". Tenminste, zo heb ik dat ervaren. Je hebt gewoonweg niet altijd een eigen componist nodig.