Tim De vorige situatie was in mijn ogen vooral chaotisch: het was niet op voorhand heel duidelijk welke punten open waren en het stropte nogal op, met heel brede rijen waarbij er soms nog wel eens geswitched werd.
Ik denk dat bij het vorige systeem een systeem met touwen, zoals het er nu is, ook beter geweest zou zijn dan hoe het was. Hoe het nu is is te kort dag om over te oordelen - met dit systeem zouden ze in principe heel snel de hoeveelheid controlepunten kunnen opschalen, het is tenslotte maar wat touwen verhangen en het is gebeurd.
Langs een kant ben ik ook blij dat er geen automatische scanpunten zijn momenteel, want dat komt niet echt Eftelings over voor mij, maar aan de andere kant zijn we nu ook al 2024 en heeft elk park ondertussen wel al een of andere soort van automatische poort. Dat dat de capaciteit ten goede kan komen daar is iedereen het wel mee eens denk ik, maar het is natuurlijk geen garantie - als iemand voor zo'n poortje het niet klaar krijgt, dan loopt alles ook strop (ik heb iets dergelijks al eens voorgehad zelf, ik had het ticket klaar maar de barcode wou niet scannen. Bleek uiteindelijk aan de app te liggen, met een andere PDF lezer werkte het zo, maar op het moment zelf ben je daar niet veel mee).
Als er voldoende personeel is om dat in de gaten te houden, dan is dat geen probleem, maar dat personeel moet er dan wel zijn (bij sommige parken durft dat ook wel een probleem zijn).
Maar, om terug tot de essentie te komen, ik denk niet dat het een slecht idee is om een meandering te maken, maar ik hoop dat ze met de vorm nog wel wat experimenteren. Waarom zou het niet kunnen zoals bij sommige winkels waarbij er een wachtrij is, en op het einde je doorgestuurd wordt door een medewerker naar een collega die de tickets scant (aka kassa in dit voorbeeld)? Zo gaat de rij ook altijd supersnel vooruit. Er is dan een rij die vlot doorloopt en de chaos bij de medewerkers wordt beperkt (jij moet tenslotte niet wachten op die ene medewerker in jouw rij als er iets fout loopt, je gaat gewoon naar de eerst beschikbare medewerker). En dan is het probleem van "die rij gaat sneller vooruit" ook opgelost.