Bottlenecks houd je altijd op piek momenten. Is bij Disneyland en Europa-Park ook. Dan kun je nog het beste idee of systeem bedenken, problemen houd je altijd op de grootste piek momenten.
Belangrijk is dus dat je genoeg controlepunten hebt. En daar zit denk ik nu (nog?) gewoon de fout in het systeem. Dat de Efteling de keus maakt om het handmatig te doen snap ik vanuit verschillende oogpunten (Gastvrijheid, handmatige check etc. etc.), maar zorg dan wel voor genoeg handjes.
Op de foto tel ik zo snel 5 personeelsleden die scannen. Zeg dat er nog 2/3 verstopt op de foto staan en je telt 8 scan punten. Die moeten iedereen dus handmatig scannen, groeten en controleren.
Wat de systemen van DLP, Universal en het nieuwe systeem van Europa-Park echter zo effectief maakt, is dat de gasten zelf scannen én er controle vanuit het park is. Eén personeelslid controleert 2 scanpunten (gasten doen het zelf, dus moet haalbaar zijn).
In de Efteling situatie zou je dan dus al 16 scanpunten hebben. Dubbele capaciteit en een nog snellere doorstroom. Zet daar achter nog een handvol personeelsleden/managers/supervisors neer die kunnen bijspringen, meekijken bij problemen en je houdt een stabiele doorstroom. Die personeelsleden staan er nu ook al zoals te zien op de foto, dus dat zou ook niet nóg extra geld kosten.