Dank voor de mention @Niek. In het topic wat Niek citeert staan inderdaad wat tips voor Disney en Universal welke naar mijn weten nog steeds wel actueel zijn. Er zijn al genoeg goede tips gegeven, maar ik vind het altijd leuk om ook nog wat op te schrijven:
Dream_wizard Want wanneer is het handig om het vliegtuig te boeken is dat net als Amerika een jaar van te voren? En hoe zit dat met hotels?
Dit maakt eigenlijk niet uit. Ik boek zelf het liefst wat verdere van tevoren omdat je dan zekerheid hebt, maar vliegtickets gaan tegenwoordig zo erg op en neer dat een jaar van tevoren geen verplichting is om nog enigszins goedkoop uit te komen. Voor hotels geldt hetzelfde. Let erop dat sommige hotels hun systeem voor een jaar later nog niet open hebben staan. Meeste wel, aantal niet. Merkte ik op toen ik zelf boekte.
Dream_wizard En hebben jullie tips voor een niet pretpark liefhebber buiten Nagashima Spaland, mijn vriend is daar niet van en wil wat te doen hebben, ik kan hem naar Legoland sturen, maar zijn er meer tips?
Ik neem aan dat je het hier hebt over Nagoya? Eerlijk is eerlijk, Nagoya zelf is niet heel bijzonder. Meer een residentiële stad, waar steden als Kyoto en Tokyo veel meer gefocust zijn op toeristen. Afhankelijk van wat je vriend leuk vindt:
- Eén van de verschillende musea gefocust op Toyota;
- Ghibli Park
- Science Museum
- Nagoya Castle
- Nabano no Sato (bloemenpark onderdeel van Nagashima Resort)
- Railway Museum
- Higashiyama Zoo (dierentuin met een klein pretparkgedeelte met wat maffe rides)
Ik kijk zelf ook nog wel eens op deze website. Heel overzichtelijk.
Dream_wizard En als laatste hoe zit het met die JR pas voor de trein?
Dit hebben anderen denk ik al goed uitgelegd. De JR pass is in prijs verhoogd, dus kijk even goed welke lange ritten je wilt maken met de trein en maak daarmee een calculatie of het uit kan. Neem geen JR pass voor de tijd dat je in Tokyo zit. In Tokyo heb je zoveel verschillende vervoerders binnen het metrosysteem dat dat nooit uit kan. Voor Tokyo is een Pasmo of Suica card ideaal. Kaart met tegoed die bij alle metrolijnen in Tokyo werkt.
Kijk even goed wat je wilt gaan doen in Osaka. Ik heb er gewoond en vond het een fantastische stad om te wonen, maar als toerist vond ik het minder spannend. Je wilt Namba zien, en misschien nog het kasteel en het aquarium (laatste twee heb ik zelf nooit bezocht) maar daarbuiten kan het interessanter zijn om je tijd elders door te brengen. Dat is uiteraard een mening maar wilde ik wel even meegeven; je moet doen wat je zelf het interessantste vind. Tegenvallen doet het waarschijnlijk toch niet.
Denk bijvoorbeeld aan Nara, waar een paar indrukwekkende tempels en het hertenpark te vinden is. Of Kobe (aardbevingsmuseum, China Town, wijkje met Europees-uitziende huizen); wordt meestal overgeslagen, maar persoonlijk vond ik het charmant en juist anders dan alle andere steden.
Als je een JR pass hebt is ook een dagtripje naar bijvoorbeeld Hiroshima (zaken rondom de atoombom, het eiland Miyajima) of Himeji (een van de weinige origineel overgebleven kastelen; kastelen in bijv. Osaka en Nagoya zijn herbouwd) het overwegen waard.
Dit vond ik persoonlijk wel meevallen. In de metro kan het inderdaad wat onhandig zijn. Zorg ervoor dat je of de ochtend- en avondspits vermijdt als je veel baggage hebt, maar een stukje metro met baggage kun je bijna niet vermijden tenzij je een taxi of een speciale bus neemt. In de langeafstandtreinen heb je zoveel ruimte dat je zelfs je koffers nog kwijt zou kunnen voor je voeten. Ik zou persoonlijk mijn baggage lekker meenemen. Scheelt gedoe.
Coasterfrenzy Bij Nagashima Spa Land kan ik een verblijf in één van hun eigen hotels sterk aanraden.
Coasterfrenzy Plan echter ook een dag in om het bloemenpark (gratis bij je hotel, inclusief de serres met rozen) en het waterpark te doen.
Zou ik bij 3 weken in Japan persoonlijk ook niet doen. Uiteindelijk vlieg je naar de andere kant van de wereld om dingen te doen en te zien dat je thuis niet kan doen. Het waterpark ben ik niet geweest, het bloemenpark wel, maar dan in de winter toen er een grote lichtshow was. Beide zijn zeer mooi, maar niet zo exceptioneel dat ze een must-do zijn. Qua bloemen- en waterparken hebben we in deze regionen wel vergelijkbaar aanbod. Daarmee is één dagje naar Nagashima Spa Land reizen voor het pretpark in principe genoeg, en is hotel naast het park ook niet per se nodig omdat het per combinatie van trein-bus heel goed te bereiken is.