Over het algemeen ben ik fan, maar ik heb over bepaalde aanpassingen ook dubbele gevoelens. Ik zal proberen het kort te houden... 🙂
Allereerst vind ik het nieuwe verhaal heel tof. Lorenzo nodigt je uit in zijn kasteel maar heeft stiekem snode plannen. De gasten die bij hem op bezoek komen worden de val in gelokt en afgemaakt, waarvoor hijzelf in ruil onsterfelijk zal worden. Absoluut een goede zet om een (min of meer) kloppend maar gelukkig niet geforceerd verhaal te introduceren.
De wachtrij en station zijn vrijwel hetzelfde gebleven, dat is mooi. Dat zijn sfeervolle ruimtes waar sowieso nooit veel mee geknoeid was. Ook de bibliotheek is nagenoeg hetzelfde teruggebouwd, enkel met andere figuren. De eetzaal is waar Lorenzo zijn gasten heeft verzameld en hoewel ik het het bliksem / skelet effect heel tof vind, vind ik deze scene leeg aanvoelen. Hier mis ik de oude details zoals de kroonluchters en de animatronics (de nieuwe figuren kunnen vanwege de projection mapping natuurlijk niet bewegen).
Daarna wordt het weer een stuk beter. Ik ben heel verrast dat ze het oorspronkelijke effect van de liftende spookjes in de spiegels terug hebben gebracht! De balzaal is vrijwel identiek maar ook weer soberder uitgevoerd. De zolder is absoluut een verbetering over hoe het eerst was. Eindelijk die elektrische stoel en ellendige martelkamer weg. Ik vind vooral het diorama van de stad en hellscape op het einde zeer geslaagd. Dat zijn scenes die Castello dei Medici uniek maken tegenover het oude Geisterschloss en die dark ending kan ik wel waarderen. Maar over de hele ride is het aantal animatronics flink gedaald en de figuren die er nog zijn bewegen amper. Zonde! Ik had dus zelf ook voor dit verhaal en decor gekozen, maar meer van de oude animatronics erin geïntegreerd.