ArcovandenBroek Snap ik. Maar enerzijds willen ze een eigen versie van The Haunted Mansion, dan weer Happy Family, dan heb je weer een medische scène (in een kasteel) en dan hebben ze recent weer een zombie animatronic aan de wachtrij toegevoegd. Het is nogal een ratjetoe aan stijlen en thema's. 😕

Ik vind dat het Gheisterschloss cultstatus verdient. Blijf mij verbazen elke keer dat ik nieuwe dingen zie. Het foute van 42 jaar geleden nieuwe technieken uit de jaren 90 gecombineerd met de modernste mogelijkheden uit het heden. Goed dat ze deze attractie op het gebied van veiligheid gaan aanpakken. Dat betekent dat wij er nog jaren van kunnen genieten!

Maar toch, wanneer je kijkt naar Piraten in Batavia, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat er terug zou komen als er ergens een ralaistje of zekering niet goed meer werkt.

Ik hoop wel dat de medewerkers niet ineens gaan denken dat ze scare actors zijn, dat zou voor mij Geisterschloss helemaal verpesten.

• jos vindt dit leuk.

Een logische keuze, bij aanpassingen aan een brandmeldsysteem heb je weinig tot geen zekerheid over het bedrijf van dit systeem gedurende de verbouwing.
    Zeker omdat de kasten omgebouwd moeten en je dus met een spinnenweb van oude bekabeling zit gecombineerd met half aangesloten lussen.

• Werner heeft hierop gereageerd.

Even voor context: die medewerkers die in de attractie rondlopen is al sinds weken zo en al direct na de brand bij Zauberwelt is men begonnen met aanpassingen treffen binnen Geisterschloss.

Chingu Het vervangen van de kasten kun je dan toch doen buiten reguliere openingstijden, lijkt mij. En bekabeling is al op te lossen middels alle draadloze technieken die er tegenwoordig bestaan. Al dan niet als tijdelijke oplossing.

Verder vraag ik mij af wat men dan precies aan het aanpassen is. Het enigste juiste systeem is een blussysteem (sprinkler/watermist), dit vergroot de tijd die je hebt om mensen te kunnen evacueren. En het beperkt de brandschade aan het gebouw. Ik weet niet precies waar het showgebouw zich bevind, maar ik vermoed gedeeltelijk onder de grond.

• Chingu heeft hierop gereageerd.

De werkzaamheden zijn dus nog niet begonnen, maar starten pas na de winter opening. Tot die tijd staan er medewerkers in de attractie om testen uit te voeren en de boel in de gaten te houden.

De werkzaamheden zijn wel al begonnen, al vlak na de brand. Zo is in een aantal scenes de ouderwetse halogeenverlichting vervangen door LED.

Werner trust me, je kan niet garanderen dat je een installatie van deze leeftijd correct kan overnemen binnen een bepaalde tijdspanne.
        Zeker branddetectiesystemen zijn vaak een kluwen van lus/ster bekabelingen en mogelijk zitten wij hier ook nog eens met meerdere oude centrales die herleid moeten worden naar één nieuwe of juist uitgebreid.
        De enigste oplossing om dit snel te doen is de branddetectie volledig platleggen en proberen lus per lus actief te krijgen.

• Werner heeft hierop gereageerd.

Chingu Vanuit bedrading oogpunt heb je gelijk. Zoals ik het lees ben ik niet de enigste die werkzaam is in het vakgebied brandbeveiliging. Vandaar ook mijn opmerking draadloos, dan heb zo vrij snel weer volledige detectie.

Dan heb je daarna tijd genoeg om de rest weer in te koppelen.

Het park is pas net gesloten en de eerste gondels worden er al uit gehaald, het park blijft mij maar verbazen ben benieuwd wat ze van plan zijn...👍😯

Bron: (Foto geplaatst door Hugoo op Europa-Park Forever Discord)

Pino330 Het park is pas net gesloten en de eerste gondels worden er al uit gehaald, het park blijft mij maar verbazen ben benieuwd

Bij een track-ride kun je karretjes verwijderen tussen de operations door. Bij een endless systeem gaat dat niet. Ik zou niet weten wanneer ze dit anders moeten doen. Je wil niet dat het nachtwerk word (kost weer meer), dus direct na sluit, of 's ochtends voor opening zijn de beste tijden voor zoiets. Ik heb ook wel al eens eerder zo'n endless systemen gezien met bakjes er tussenuit, dus het lijkt me vrij standaard om op deze manier (groot) onderhoud te doen aan een systeem als dit.

Blijft natuurlijk wel interessant om te zien. Jammer dat we waarschijnlijk niet veel anders te zien krijgen.

Pretparkgenot Het is nogal een ratjetoe aan stijlen en thema's.

Dat is toch wel een beetje de standaard in EP.. Samenhang is er in het algemeen bar weinig te vinden. Het spookslot heeft eigenlijk al niets met Italië te maken... en net buiten Italië staat dan een informatibord met groot "Italien" er op, met een plattegrond van Italie en dan een stip "U bent hier" die buiten het Italiaanse gebied staat. En nee: De stip staat niet verkeerd, maar blijkbaar hebben ze er zelf moeite mee om uit te leggen waar de grens van het gebied nu precies loopt.

Niet te veel over nadenken dus 😉

Wij hoorden gisteren vanuit meerdere hoeken dat we "echt nog een paar ritjes Geisterschloß" moesten doen, aangezien er grote wijzigingen plaats zouden gaan vinden. Hoewel ik dat totaal niet iets voor Europa Park vind om stilzwijgend te doen zonder media-aandacht, ben ik na het zien van deze foto toch erg blij dat we hem gisteren daardoor 3x hebben gedaan. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen met deze darkride!

Ik zat er zaterdag in en dacht echt; haal het gewoon volledig weg. Het park heeft ruimte nodig. Zeker op dit punt. Daarnaast is de kwaliteit van de ride echt matig. Nu; het is weer capaciteit dat het park kan gebruiken. Maar van mij zou het zo weg mogen.

Nu zal dat niet gebeuren; maar dan hoop ik wel dat ze die voorshows eruit slopen.

msnguy Hoewel ik dat totaal niet iets voor Europa Park vind om stilzwijgend te doen zonder media-aandacht

Roland Mack heeft wel in een enkel interview in een krant laten weten dat er aanpassingen gaan plaatsvinden op gebied van brandveiligheid. Op basis daarvan verwacht ik dat de aanpassingen niet of minimaal merkbaar gaan zijn voor de bezoeker, en dan heeft het ook niet veel zin om dat grootschalig aan te kondigen.

Eftelflags Ik zat er zaterdag in en dacht echt; haal het gewoon volledig weg. Het park heeft ruimte nodig. Zeker op dit punt.

Op zich ben ik het niet met je on-eens (dat wat moet doorgaan voor de trevi-fontein is gewoon belachelijk).. maar door het spookslot daar weg te halen ga je niet bepaald veel plaats creëren. Je kunt hooguit het Italiaanse plein wat groter maken, maar dat plein is op zich al geen bottleneck (wél enkele wegen die aansluiten op dat plein, maar die redt je niet door het spookslot weg te halen). Daarnaast is het Spooslot een best grote attractie op een kleine ruimte.

Het zou wel nut hebben als ze ook hun 4D bioscoop verwijderen. Ze kunnen dan eventueel een beetje ruimte van de Evenement-centra afsnoepen voor een groter geheel. Ze kunnen dan bioscopen bouwen bij hun uitgaansgebied (bij Rulantica).. Ik denk niet dat iemand echt die 4D bios als attractie gaat missen, al blijft het natuurlijk wel een goed reclamemiddel.. maar maak dan die bioscoop ergens aan de rand in de buurt van de hotels zodat hotelgasten 's avonds makkelijker toegang hebben.

2 maanden later

Europa-Park gaat het Geisterschloss grootser aanpakken dan in eerste instantie gedacht, de attractie wordt opnieuw ontwikkeld.

In de loop der jaren is het Geisterschloss al meermaals aangevuld waardoor het een onsamenhangende brei is geworden van een soort Haunted Mansion, Guantanamo Bay, een ziekenhuis, Happy Family en een willekeurige Zombie in de wachtrij.

Europa-Park wil daar nu verandering in brengen en heeft nu de ontwerpen vrijgegeven voor het vernieuwde Geisterschloss.
                https://darkridedatabase.com/concept-arts-geisterschloss-2024-presented/

De ontwerpen van Europa-Park voor het nieuwe Geisterschloss:

3 maanden later

Heeft er iemand eigenlijk een idee wanneer het terug open gaat?
                Ik vind het verrassend stil voor een verbouwing in een park dat toch voldoende aandacht krijgt door Voltron.

Behalve "ergens in de zomer" is officieel nog niks bekend gemaakt.

Wel gaat het verhaal rond dat de attractie op 12 juli zal heropenen, dat heeft Europa-Park zelf per abuis op een plattegrondje gecommuniceerd. Of dat al snel weer werd verwijderd omdat het niet klopt of omdat ze het een verrassing willen houden, is de grote vraag.

Tja, de capaciteit in het park hebben ze nu niet echt nodig. In de zomer is het toch druk, maar de rest kan wel best de verloren capaciteit dragen. Ik zou het marketing technisch openen rondom Halloween natuurlijk.

De laatste tijd gun ik EP vooral wat meer tijd in hun projecten, dus van mij mag het ook lekker volgend jaar open gaan. Daar wordt het enkel beter van.