Japio Ik zeg bewust kan omdat ik niet weet of het daadwerkelijk ook mag, maar zo ver gaat het copyright nu ook niet.
Zo ver gaat copyright dus wel degelijk. Het is meestal de rechthebbende die meestal zo ver niet gaat, maar juist bedrijven als Disney (maar ook anderen) zijn er om berucht zowat elke Copyright Infringement keihard aan te pakken.
Aurelius "Nooit mogen zien" is wel héél sterk uitgedrukt. Als je als wetenschapper toestemming vraagt aan de rechthebbenden en die krijgt, mag je erop los röntgenstralen zoveel je wil.
Dat geeft je echter nog niet het recht om de afbeelding die er uit volgt te publiceren 😉
Aurelius Denk je bijvoorbeeld dat - los van wat we van betreffende industrie vinden - farmaceuten überhaupt zouden denken aan beginnen aan 'n jarenlange en geldverslindende zoektocht naar een nieuw medicijn als ze in ruil daarvoor niet een paar jaar het alleenrecht op het uiteindelijke product zouden hebben?
Een drogreden die vaak aangehaald word, maar die volstrekt kul is (word in de praktijk ook vooral aangehaald door de lobbyisten van de bedrijven die dikke winst halen uit de patanten, maar nooit door de partijen die daadwerkelijk verbetering willen).. Natuurlijk zal het voor sommige bedrijven zo werken. Maar het simpele feit dat je van vrijwel alle software een rechten-vrije variant kunt verkrijgen die belangeloos verstrekt word (Denk aan GiMP, Da Vinci Resolve, Audacity, Blendr) bewijst al dat dit niet waar is, zeker niet gezien deze software vaak (in bepaalde opzichten) nog beter is dan de dure betaal-software. Het internet zit ook vol met films, animaties en series die volledig gratis aan het publiek worden verstrekt omdat nou eenmaal niet iedereen een geldgier is.
Dezelfde farmaceutische industrie houd echter wél medicamenten achter de hand om te voorkomen dat mensen daadwerkelijk genezen. Immers: jarenlang blijven behandelen levert meer op. Patenten voor hulpmiddelen die levensveranderend kunnen zijn worden opgekocht om vervolgens in de ijskast te verdwijnen (waar onder een middel waar ik zelf mee geholpen zou zijn, waarvoor ik nu in de plaats behóórlijk smerige pillen dagelijks moet slikken - en met smerig bedoel ik niet de smaak). Ook bijvoorbeeld in de auto industrie hebben we dit gezien. Massa's patenten voor andere branstoffen zijn opgekocht en in een ijskast geplaatst. Het is simpelweg doordat Musk zelf al rijk genoeg was dat hij zich niet heeft laten uitkopen en het patent vrij beschikbaar gemaakt heeft zodat anderen het nu ook kunnen gebruiken.
Ooit al eens afgevraagd waarom een potje met pillen voor amper een kwart vol zit? Of waarom zo'n uitdruk-plaatje met pillen slechts 7 pillen heeft terwijl er 10 in passen: Deze extra en volstrekt onnodige vervuiling is te danken aan volstrekt bizarre patentrechten: Door de verpakking te veranderen kan het patent namelijk verlengd worden.
Als je gaat kijken hoe veel patenten er bestaan waar we in de parktijk nooit iets van zien omdat ze simpelweg uit gierigheid achterwege gehouden worden, dan ga je huilen.
Kom dus niet met die flauwe kul af: De mensheid in het algemeen is écht niet beter geworden van patenten en alleenrechten. Er zullen vast wel uitzonderingen bestaan, maar in het algemeen genomen pertinent niet.
Pas op: Misschien (en dat is een zwaar misschien) dat een patent voor 5 of misschien 10 jaar nog zou kunnenen werken (moet meer dan genoeg zijn om onderzoekskosten eruit te halen én dikke winst te hebben), maar die extreem lange periode die we nu hebben maakt de wereld er écht niet beter op.