Tonnie ja, eens. 13 in een dozijn ontwerp. We zien het overal terug. Maar blijkbaar met een reden.
Wat me wel opvalt in de hedendaagse architectuur, is dat men terugvalt op de architectuur uit de jaren 60. Organische en speelse vormen. Tegenwoordig wel met meer groen en meer glas. Dus de 60's blijkt zo gek nog niet.
Om even het plaatje van de nieuwe Pathe als voorbeeld te gebruiken. Ja, er is gekozen voor een organische vorm en natuurlijke materialen. Wij vinden de latjes missschien wel gedateerd. Maar op langere termijn misschien helemaal niet. Pathe heeft de laatste jaren in Nederland ook bioscopen uit de grond gestampt met een knipoog naar de jaren 60. Bijvoorbeeld in Zwolle en Arnhem staan er panden met dit ontwerp. Het ontwerp voor Disney Village vind ik dan wel typisch Pathe. Ik persoonlijk vind het er heel gaaf uit zien. Het misstaat namelijk niet tussen gebouwen uit het jaar 1900 en de hedendaagse architectuur.
Wat we in Disney Village zien, excact hetzelfde zien we in ook Avengers Campus. Niet alleen in Parijs maar ook in Disney California Adventure. Hedendaags met een knipoog naar de toekomst. Ik persoonlijk vind dat helemaal geslaagd. Ik hou er van.
En natuurlijk. We vinden er allemaal wat van. De een vindt het lelijk, de ander vindt het mooi. Genoeg mensen die het saai vinden en het totaal niet vinden passen. De ander vindt het helemaal fantastisch. Het is allemaal een kwestie van smaak. Ik kan wel zeggen dat ik denk dat dit 5 decennia mee gaat. De ander vindt het totaal niet. Ja dat kan. En een mening hebben is natuurlijk ook helemaal prima.