Coasterfrenzy Dit is geen begin van de bouw, daarvoor is een vergunning nodig die nog niet is afgegeven. Dit is niet meer dan tuinieren en het terrein opschonen, de vorige eigenaar heeft er letterlijk jaren overgedaan om hier iets te bouwen en het gebied is dus alleen maar overgroeit en niet meer dan dat.

Het laatste nieuws is van 20 Januari waarbij Rachel Reeves (Minister van Financiën), een aantal grote project snel zal willen aftekenen, waaronder Universal Studios London.

7 dagen later

Mogelijk komt er binnenkort een mededeling vanuit Universal uit!

Dat zou wel heel vet zijn. Eindelijk echt een nieuw Universal Park in de buurt! Ben wel benieuwd wat voor park het gaat worden.. een Universal Studio’s park of misschien een 2e Epic Universe?

• KJCP vindt dit leuk.

Ik hoop nogsteeds dat dit, als het successvol is, niet het enige europese Universal park zal zijn. Hopelijk iets wat meer centraal ligt

Vlame Niet om constant mensen te temperen, maar de speech heeft hier over de Oxford - Cambridge Corridor, welke inderdaad ook een deel Bedford bij hoort. Deze aankondiging is voornamelijk voor;

• 9 nieuwe water reservoirs
    • Nieuwe trein verbinding tussen Oxford en Milton Keynes
    • Nieuwe communities tussen Oxford en Cambridge
    • Nieuwe Growth Commission
    • Aanstelling van Sir Patrick Vallance voor het opleveren van deze zaken.

Ze willen een Silican Valley hebben, waar de economie van gaat groeien. Er wordt nog niets gezegd over Universal.

Ik had nog steeds liever gezien dat ze Port Aventura terug kochten. Ik voel een Universal aankomen in Engeland die enorm op Harry Potter gaat leunen , laat ik daar nou helemaal niks mee hebben.

R013 Volgens mij heeft warner bros alle rechten op HP in Engeland, dus dat hoef je niet te verwachten. Hoop wel dat er een lord of the rings land aan zit te komen

R013 Ik had nog steeds liever gezien dat ze Port Aventura terug kochten. Ik voel een Universal aankomen in Engeland die enorm op Harry Potter gaat leunen , laat ik daar nou helemaal niks mee hebben.

Ik hoop écht dat ze later alsnog voor Port Aventura gaan. Dat park heeft gewoon een bedrijf nodig dat het met beduidend meer liefde runt dan de huidige eigenaar.

Ik denk dat een HP thema er zeker in zal zitten, want dat is hun grootste commerciele troef. Maar ongetwijfeld zullen er ook andere themagebieden komen. Ik hoop zelf heel sterk dat we ook hier een Monsters Universe gaan krijgen, maar dan wel in een ietwat andere vorm uiteraard (liefst geen copy-paste).

pretparkgekkie05-10 Volgens mij heeft warner bros alle rechten op HP in Engeland, dus dat hoef je niet te verwachten. Hoop wel dat er een lord of the rings land aan zit te komen

Als ik het goed begrepen heb heeft Warner de rechten voor alles wat film gerelateerd is en Universal de rechten voor een pretpark. De Harry Potter Experience in London is dan ook eigenlijk een soort van Studio Tour en niet echt een pretpark.

Mocht er tóch ergens een kink in de kabel zitten, dan ben ik er zeker van dat Universal en Warner er wel uit kunnen komen, maar zo lang Universal niet hetzelfde gaat doen als Warner zou het wel moeten lukken.

Coasterfrenzy De Harry Potter Experience in London is dan ook eigenlijk een soort van Studio Tour en niet echt een pretpark.

Maar toch krijgt de studiotour er een 4D theater bij. Dat is toch wel een pretpark attractie

The_Bullgod Ik denk niet dat een bioscoop-attractie (ook al is deze 4D) als een specifieke pretparkattractie gezien word. Ook al kennen wij het natuurlijk vooral vanuit pretparken.

Onze lokale bioscoop biedt bijv. ook een soort van 4D ervaring aan (D-Box) waarbij de stoelen mee bewegen of vibreren (meer dan dat doen ze niet overigens).

Warner heeft uiteindelijk de film-licenties in handen en in principe gaat dit niet anders worden dan een filmvertoning, ook al voeg je 4D elementen toe. Ik denk dat als Universal dit aan het gerecht zou willen trekken, het een "Easy Win" voor Warner gaat worden.

2 maanden later

De hekken staan ondertussen ook op z'n plaats rondom het terrein,

Afgelopen woensdag is het park ook gemeld tijdens PM-questions. Waarin Starmer aangeeft dat dit gebied belangrijke ontwikkeling is voor de Oxford-Cambridge corridor. Ze zullen doen wat nodig is om dit te kunnen supporteren.

7 dagen later

Beetje overdreven dat die hekken nu overal voorgesteld worden als de start van de bouw. Het project moet zelfs nog groen licht krijgen van de Britse overheid én van Universal zelf (want dat is ook nog geen zekerheid). Dit hek zegt niets.

Eigenlijk is de kans dat dit soort projecten doorgaan altijd kleiner dan dat het niet doorgaat. Want hoeveel van dit soort parken zijn er in West-Europa gerealiseerd sinds de opening van Disney? Enkel in Spanje zijn er sindsdien nog wat projecten geweest met PortAventura en Parque Warner en dat is ook al 20 à 30 jaar geleden. De VK is geen groeiland qua vrijetijdseconomie zoals bv Poland dat wel is (daar zie je uiteraard wel veel nieuwe parken verschijnen). De meeste Britse pretparken doen het financieel barslecht.

• Chingu heeft hierop gereageerd.

Alfa ligt dat aan de parken of aan de markt?

Heel eerlijk, ik ben zelden vrolijk bij de gedachte aan de parken in de UK. Merlin zit daar voor een groot stuk tussen met hun “blijven schudden tot de laatste euro uit de zakken valt” mentaliteit. Maar ook de andere parken zijn vaak van een lager niveau dan wij bij ons in de buurt en slagen er niet in om een echt vakantiegevoel te creëren.
              Ik heb ooit iemand parken uit de UK weten te beschrijven als Six Flags parken zonder de achtbanen. Een beschrijving die er niet ver vanaf zit als je Merlin eventjes vergeet.

Een park als Alton Towers was eind jaren negentig/begin zeros echt nog wel een marktleider in Europa. En parken als Pleasure Beach, Thorpe en Chessington waren ook prima parken. Het is in mijn optiek vooral de dominantie van investeringsmaatschappijen die de laatste 20 jaar die markt in Engeland, en deels Europees vasteland van West Europa, volledig is gaan uitknijpen en volledig los gegaan op winst maximalisatie zonder te denken aan de lange termijn. Resultaat is dat we heel veel matige parken hebben gekregen of zijn teruggevallen naar dat niveau.

Ik hoop daarom dat Universal wel doorgaat, want dat gaat andere parken dwingen om mee te innoveren en te vernieuwen. En dat gaat hopelijk een kwaliteitsimpuls geven aan parken door heel het VK.

Het is ook gebrek aan concurrentie omdat Merlin bijna een monopolie positie heeft in het VK. Als je gaat kijken naar de data, zie je dat de gemiddelde Brit wel degelijk veel pretparken bezoekt. Zo is het o.a. bezoekersaantal aan DL Parijs door de Britten heel erg hoog.

Wat opvallend is, is dat veel attracties in de Britse parken niet overdekt zijn, dat terwijl het VK een van de natste landen ter wereld is. Universal kan hier een prachtige ingeving aan geven omdat ze ontzettend veel overdekte attracties in hun aanbod hebben. Daarnaast is concurrentie altijd positief voor de bezoeker.

Michael Dan is het wel raar dat bij ons de parken juist wel naar een hoger niveau gegaan zijn, ondanks al onze parken ook overgegaan zijn van familiebedrijven naar eigendom van het hetzelfde kleine kransje investeringsmaatschappijen die de meeste parken in Europa tegenwoordig bezitten (ok, niet Merlin, maar de andere groepen zijn ook in handen van investeringsmaatschappijen). Ik denk dat de dominantie van Merlin een belangrijkere reden is. Als je een monopolie hebt moet je niet zoveel investeren om je marktaandeel te behouden. In die zin zou de komst van Universal de Britse pretparkindustrie wel door elkaar kunnen schudden en voor flink wat investeringen zorgen. Anderzijds leiden de parken nu al verlies, dus dat verlies zou dan enkel nog groter worden als je naast operationele kosten ook nog moet investeren om marktaandeel te behouden.

Michael Een park als Alton Towers was eind jaren negentig/begin zeros echt nog wel een marktleider in Europa

In Europa? Dat valt toch allemaal wel reuze mee? In die tijd waren de grote jongens van vandaag de dag ( zoals de Efteling , Europark etc) er ook allang.

R013 Een marktleider hoeft niet persé één park te zijn. Alton Towers was - vooral dankzij zijn secret weapons - wel écht een marktleider in die tijd.

Alfa Dan is het wel raar dat bij ons de parken juist wel naar een hoger niveau gegaan zijn, ondanks al onze parken ook overgegaan zijn van familiebedrijven naar eigendom van het hetzelfde kleine kransje investeringsmaatschappijen die de meeste parken in Europa tegenwoordig bezitten

Valt tegen hoor.. CDA investeerd behoorlijk goed, maar daarbuiten zijn het toch parken als Toverland, Phantasialand, de Efteling of Tripsdrill die behóórlijk de toon zetten tegenwoordig. Een groep als PR lijkt me relatief stabiel te draaien, er word wel wat geinvesteerd, maar van hoog niveau is het niet. Als je dan nog parken hebt van een loopings group of Aspro dan valt het al helemaal tegen. Natuurlijk richten die zich iets meer op de lokale/regionale markt, maar juist een Tripsdrill bewijst dat je ook daar behoorlijk de toon kunt zetten.