Meint Paulton's Park kan zeker een goede concurrent worden. Zeker als ze over pakweg drie jaar inderdaad die grote nieuwe achtbaan gaan openen.
Maar ook Blackpool kan daar nog wel eens tussen komen.. En dan zijn er nog een aantal zeer successvolle kust-parkjes, zoals Adventure Island: dat park draait behoorlijk goed en heeft een leuke sfeer.
Merlin heeft in het verleden vaak dit soort concurrentie gewoon opgekocht, maar ik denk niet dat ze dat hier gaan doen. Ze hadden al de kans om het Aquarium van Southend te kopen en er een Sea Life van te maken, maar die hebben ze laten schieten en nu staat er een zeer succesvol lopend aquarium met de naam "Sealife Adventure" (wat dezelfde eigenaar heeft als Adventure Island).
En hoewel het momenteel nog vooral gericht is op families met kleine kinderen, heeft Gulliver's een flink resort geopend dat ik ook nog wel zie uit groeien tot een concurrent van Merlin (al denk ik dat Gulliver's helaas hun andere parken nooit zal laten groeien voor een compleet gebied, het park bij dit resort wellicht wel).
En dan heb je nog van die parken als Flamingoland of Lightwatervalley (bijvoorbeeld), die heel veel potentie hebben, maar dat er gewoon niet uit gehaald krijgen. Als die parken wisselen naar een eigenaar die er een goede kapitaalinjectie in kan doen, kunnen ze ook behoorlijk wat kracht zetten, maar dan gaat er minimaal 10 jaar overheen voordat zo'n parken een beetje in het vaarwater van Merlin gaan zitten.