TheOnlyRealColonel . De Efteling is, in tegenstelling tot de parken waar je het over hebt, organisch gegroeid
Hij noemde EP, dat is toch wel écht organisch gegroeid.. en daardoor ook behoorlijk chaotisch qua layout en heeft ook behoorlijk lange afstanden die je kunt lopen (al zijn die dan weer niet rustig - zoals in de efteling - maar staan die vaak nog vol met HoReCa of kleinere attracties).
Daarnaast had de Efteling vóór de pardoes promenade beduidend meer rust dan nu. Al het volk loopt hier bij elkaar en er is eigenlijk niets wat enig geluid dempt. Vroeger waren er meerdere paden door het bos heen en verspreidde het volk zich veel meer. Doordat er steeds wel minimaal wat groen tussen de diverse paden zat, werd geluid ook meer gedempt. Je herkent het verschil nog steeds een beetje in het sprookjesbos. Paden liggen daar soms enorm kort op elkaar, desalniettemin is het beduidend rustiger (dan op de pardoes promenade) doordat het groen en/of gebouwtjes het lawaai dempen.
Juist omdat de Efteling organisch gegroeid is werkt die geforceerde bundeling van bezoekers niet.. Ik zou zelfs durven beweren dat het ook bij Disney niet heel goed werkt, maar dat is deels ook omdat het effect daar nog eens versterkt word door parades en een eind-show die veel volk tegelijk daar naartoe trekt (volk dat dan daarna amper nog fatsoenlijk weg komt). Dat werkt bij de Efteling dan weer beter omdat ze op drukke dagen 2x aquanura draaien én dit direct bij een hele ruime uitgang zit waardoor je veel minder een bottleneck-effect krijgt (uiteraard nog steeds wel een beetje).
En ja.. als je dan al veel moet lopen, dan is het nog eens extra vervelend als dat extra lopen weinig nut heeft. Zeker gezien je meestal niet in je eigen tempo kunt lopen, wat het geheel nog veel meer vermoeiend maakt.. Ik begrijp Jos daarmee dus heel goed. Zelf zou ik sowieso in de ochtend naar de uiterste hoek van het park lopen, dus in de ochtend geen probleem, maar vind het wel een anti-climax in de avond.
En die afstand van de parkeerplaats komt er dan inderdaad nog eens onnodig bovenop. Zeker als je net achter Droomvlucht staat is het gewoon raar een kilometer om te moeten lopen. Dat vond ik bijv. wel fijn aan Genting Skyworlds: Zowat elke hoek van het park heeft een uitgang vanwaar je snel buiten bent en je hoeft niet helemaal om te gaan via de hoofdingang. Maargoed: De Efteling is met een gigantisch project bezig om de parkeerplaats te verbeteren, dus wie weet wat daar nog allemaal gaat veranderen. Misschien komen er inderdaad nog rolbanden.