Ik zie wel steeds echt een enorme stroom mensen steeds die kant op gaan. Teken dat er toch wel velen geen zin hebben om die promenade helemaal af te lopen..
Bij Disney is het ook allemaal wat meer weg gewerkt.. bij de Efteling zie je heel duidelijk dat je aan diverse attracties voorbij loopt. Waar bij Disney het begin van de Main Street nog ruim voor de rest van het park ligt, heb je bij de Efteling een Fata Morgana die je in principe al eerder ziet staan dan de Promenade. Dat werkt natuurlijk een beetje averechts.
Persoonlijk ben ik ook nooit een fan geweest van die hele promenade. Het ziet er wel mooi uit, maar het is nooit functioneel geweest zoals bedoelt en heeft voor een enorm deel het bos-karakter van de Efteling om zeep geholpen. Waar ik vroeger nog het idee had door een bos te dwalen waar ik soms een pleintje met wat attracties tegen kwam, heb ik dat nu al lang niet meer. Het park is er wellicht wat overzichtelijker op geworden, maar ik blijf meer het gevoel van een stadspark hebben, dan van een bos (sterker nog: De grote stadsparken van bijv. Berlijn zijn bosrijker dan de Efteling).
Het stukje bos aan het uiteinde van de promenade moet blijven, maar de rest mogen ze wat mij betreft wat meer in Symbolica Thema steken.. Vooral het stuk van Fabula tot waar de vroegere spookslot-doorgan was leent zich daar nu goed voor.