Ik lees af en toe (via Reddit) de fascinerende Train Crash Series. Wekelijks schrijft de auteur Max S. een stuk over een bekend, berucht of uniek treinongeluk. Ze lezen lekker weg, hij is heerlijk feitelijk en het zijn vaak verhalen die ik nog niet kende of waar ik de details van gemist had.
Ik kon deze week mijn geluk amper op, want het mijlpaalartikel #200 gaat over... The Smiler. De auteur geeft toe dat ie het begrip treinongeluk al vaker heeft opgerekt en dat dit verhaal mooi in de serie past.
I felt like I had to do something a bit special for the 200th post of this blog, especially since Post #100 came and went pretty much like any other one. And with this blog having covered Maglev-trains, Funiculars and Monorails (those are all early installments, excuse some…”roughness”) a roller coaster isn’t actually that far off from the usual content, having trains, tracks, a block-system and dispatchers.
Het is - ook als je de basisfeiten kent: in 2015 raken meerdere inzittenden zwaargewond als twee treintjes van achtbaan The Smiler in 't Engelse Alton Towers op elkaar botsen door een menselijke fout - een uitstekend artikel om te lezen. Het legt aan de leek met interesse in treinen en techniek haarfijn uit wat er nu precies misging. Ik las er details in die ik nog niet kende en heb nu een nog beter beeld van dit bekende ongeval.
LINK:
Leesplezier is misschien het verkeerde woord, want van feiten als dat 't elf minuten duurde voordat hulpdiensten werden gebeld en dat operators nog navraag deden of het wel veilig was om de trein door de baan te sturen en dat Alton Tower de achtbaan liet draaien in windsnelheden van bijna 20km/h hoger dan door Gerstlauer werd geadviseerd word je niet vrolijk, maar het is een uitstekend artikel over een onderwerp dat ons allemaal interesseert. En hé, spot nog een foto van dichter bij huis als voorbeeld van een block break! 😉