Japio Dat is een illusie die autorijders zichzelf voorhouden doordat ze nooit met de trein reizen
Daar ben ik het niet mee eens en vind het zelfs een beetje neerbuigend om dat een "illusie" te noemen. Ik heb vaak zat met de trein gereisd (vooral uit noodzaak, ik heb pas 5 jaar een rijbewijs), en ervaar de auto toch als een stuk praktischer, comfortabeler en vooral makkelijker. Ik gooi thuis voor de deur mijn koffers/tassen in de achterbak, en op bestemming haal ik ze er pas weer uit. Geen gedoe met overstappen en eventueel taxi- of busvervoer naar mijn eindbestemming. Daarnaast kan ik gaan en staan waar en wanneer ik wil, ik hoef geen rekening te houden met de vertrektijden van het vervoer. Zelfs als ik met het vliegtuig ergens heen reis en het daar goedkoper is om met de trein, bus of taxi verder te reizen, verkies ik een huurauto boven dat alles.
En om het af te toppen vind ik autorijden persoonlijk ook gewoon leuk. Liever dat, dan een (halve) dag in de trein zitten.
Japio En op lange ritten is veiligheid ook nog een aspect, omdat er geen vermoeide chauffeurs achter het stuur zitten. En dan is het natuurlijk ook nog het mileuaspect.
Dat veiligheidsaspect is iets wat iedereen weet, maar waar menig bestuurder gewoon pure schijt aan heeft. Het is niet zo moeilijk om iedere 2 uur even een kwartiertje pauze te houden. Ik vind het zelf ook wel prettig, even de benen strekken en tijd voor een toiletbezoek. En daarnaast stop ik onderweg ook een paar keer wat langer voor het eten, ik ga geen broodjes smeren om daarmee mijn auto onder te kruimelen.
Dat milieuaspect is iets waar ik me persoonlijk niet echt aan kan storen. Niet zolang de grote uitstoters gewoon hun gang mogen gaan. Wat gaat het dan teweeg brengen als ik ineens met de trein ga i.p.v. de auto.
Japio Alleen mag je niet 5 uur rijden zonder pauzes.
Het advies is, zoals gezegd, minstens iedere 2 uur een kwartier pauze. Dat zou je op een reis van 5 uur dus een half uurtje extra reistijd kosten.
Japio Maar afstanden die je in Nederland met de auto af moet leggen (en dus niet op de fiets kunnen), kun je in 80% van de gevallen ook per OV doen
Dat je de afstanden per OV kunt doen, betekent niet dat het aantrekkelijk is. Ik heb voor ik een rijbewijs had vaak met het OV gereisd naar pretparken, vooral in het weekend dus. Als ik op zaterdag/zondag de eerste bus nam, stond ik (als alles mee zat) om 13:30 uur in Walibi, Slagharen of Hellendoorn. Keek ik mijn ouders lief aan of ze me op het dichtstbijzijnde station wilden afzetten, kon dat met wat geluk nog wel eens 12 uur worden. Na een lange reis met diverse overstappen, mis ik dus minstens de eerste 2 uur van mijn bezoek. En dan heb ik het nog niet gehad over de uren die je op een avondopenstelling moet missen, omdat je anders niet thuis kunt komen. Nee, ik ga wel met de auto.