wh_k Zolang er geen directere OV-verbinding is kan je een afname aan autoverkeer namelijk ook vergeten.
Arathonk In mijn situatie die ik er met OV tegen de 1,5 uur over om vanaf mijn voordeur tot aan de Efteling te komen
Op zich valt die bereikbaarheid denk ik lastig te verbeteren. Vanaf de 2 dichtstbijzijnde stations zijn er in de weekenden, vakanties en op feestdagen 's ochtends en 's avonds directe busverbindingen tussen het station en de Efteling. Ander openbaar vervoer richting de Efteling gaat er realistisch gezien denk ik nooit komen.
Ik heb voor het idee eens gekeken, maar met een uur reistijd sta je vanaf Eindhoven Centraal bij de Efteling. Daarvan zit je 20 minuten in de trein en 30 in de bus als je via Den Bosch gaat, en via Tilburg zit je 30 minuten in de trein en 20 in de bus. De rest is wachten op een overstap. Van dat extra half uur reistijd neem ik even aan dat je in een stadsbus met een totaal inefficiënte route zit.
Wat kan je hier nou echt realistisch optimaliseren? Die busverbinding tussen station en Efteling kan niet sneller. Die treinverbinding eigenlijk ook niet, want het zijn al directe treinen zonder tussenstops. En die stadsbus? Die is al weer te ver weg van het probleem om daar optimalisaties te gaan zoeken. En het matige succes van de directe busverbinding tussen Breda en de Efteling heeft ook al bewezen dat het ook niet de moeite waard is om vanaf andere stations een buslijn op te zetten. OV is gewoon wereldwijd inefficiënt, daar ga je nooit omheen kunnen... tenzij je met de auto gaat.
Zelf denk ik misschien nog dat de gunstigste situatie kan zijn zoals in Disneyland Anaheim: diverse parkeergarages op grotere afstand met trams/bussen als verbinding naar het park. Die parkeergarages zouden dan nog gunstig aan de N261 geplaatst kunnen worden, zodat de inwoners van Kaatsheuvel ook minder last hebben van het verkeer. Op het oude parkeerterrein kan dan het Sprookjesbos wat uitgebreid worden, en de rest van de grond voor de ingang (m.u.v. een kleine hotelparking) kan gebruikt worden voor een toekomstig Uitrijk? En achter de Kinkenpolder zou mooi ruimte kunnen zijn voor een 2nd gate?
UPDATE:
Japio om hier nog op in te haken, bij het Circuit van Zandvoort is tijdens de F1 GP geen parkeergelegenheid. De enige optie is dus elders parkeren bij een P+R en met het OV komen, of dat elders parkeren laten en geheel met het OV komen. Dat zou wel een heel erg agressieve zet zijn voor de Efteling als je het mij vraagt.