Jeroen_uit_tilburg er zijn plekken in Amsterdam waar je voor die prijs 2 uur je auto mag laten staan. Dagtickets in Amsterdam kunnen oplopen tot 55 euro.. Dan is 15 euro voor een hele dag je auto kunnen parkeren echt niet overdreven.
Deze vergelijking wordt vaak gemaakt om te stellen dat parkeren bij de Efteling heel schappelijk geprijsd is. Alleen die stelling gaat net zo op als beweren dat de horeca in de Efteling heel betaalbaar is omdat een menuutje bij de Librije 600 euro kost.
Parkeren bij de Efteling is een noodzakelijk kwaad (bij matig gebrek aan echt goede en snelle OV naar grote overstapplekken), en derhalve dus iets waar (ik moet dit schatten) 80% van de bezoekers gebruik van moet maken. Ik heb wel eens begrepen dat de opbrengst van de parkeerplaats, samen met de game gallery, de grootste inkomsten voor het park zijn als je omzet segmenteert naar de locaties (en horeca dus niet op een hoop gooit). Parkeren gratis maken lijkt me een onwenselijke utopie, maar als je kijkt naar buitenlandse parken dan is parkeren in Nederlandse parken relatief duur, terwijl de entree relatief goedkoop is. De Efteling is daar geen uitzondering in.
Voor veel mensen is het parkeerkaartje de laatste financiële transactie die ze met het park hebben En dan is vijftien euro aftikken gewoon best nog een hoop geld. Zeker als je ziet dat de parkeerplaatsen jarenlang niet veel meer was dan een plaat met zand en stenen waar je je banden op kunt stuk rijden (beter bekend als de Woeste hoogte), en ook anno 2024 is echt niet elke plek even waardig voor het bedrag dat je moet betalen.
Verhoog de kaartjes met een euro en verlaag het parkeren juist of hou het nog een decennium op dit bedrag en ik denk dat mensen met een beter gevoel het park verlaten. Of had gewacht met de verhoging tot de transformatie van de wereld van parkeren (nogmaals kuddos voor wie dit verzon) gereed is.