Al sinds ik lid ben van de pretpark community hoor ik verhalen over busreizen naar Engeland. Helaas kwam het er voor mij eerder nooit van om mee te gaan. Dit jaar viel alles op zijn plek en kon ik dit fenomeen ook eens beleven. De drie parken die op de planning staan zijn Paultons Park, Chessington World of Adventures en Flamingoland. In een touringcar reizen we met een groep van 38 van park naar park. Dank aan @ArcovandenBroek en @SanneW voor de organisatie, en alle medereizigers voor de gezelligheid! Ik ben zelf niet zo’n fotograaf, dus ook een bedankje voor @luc136 die de foto’s bij dit TR heeft gemaakt.
Donderdag 12 oktober – De heenreis
Voor mij begint deze reis om half 2 ’s middags. Het verzamelpunt, Hoogvliet, is voor mij ongeveer drie uur reizen met het OV. Het regent pijpestelen en terwijl de snelwegen rap volstromen stap ik in Utrecht bij @luc136 in de trein. Gelukkig hebben de treinen geen last van de regen en dus komen we mooi om half 5 aan bij de afgesproken friettent. Het is al gezellig druk en onder het genot van uitstekende frieten kletsen we bij met de bekenden die met ons mee gaan op reis. Dan staat de bus klaar en rijden we richting de boot. We vullen de avond met Exploding kittens, de grote Dalmutti en Kuddegedrag. Het is helaas behoorlijk rotweer waardoor de boot veel schommelt. Slapen gaat dus helaas wat lastig. Toch staan we de volgende ochtend (te) vroeg weer naast het bed, op naar het eerste pretpark!
Vrijdag 13 oktober – Paultons park
Paultons Park is nog wel even een eindje reiden vanaf Harwich waar we met de boot zijn aangekomen. Er is dus genoeg tijd voor iedereen om nog wat slaap in te halen, voordat we de busquiz spelen. In 5 rondes wordt bepaald welk duo de meeste punten scoort en een flinke snoeppot wint. Nogmaals gefeliciteerd aan de winnaars: @Erik en @Lin!
Om 11 uur komen we dan echt aan bij het park. Eerst nog even met zijn allen op de groepsfoto en dan trekken we het park in. In het begin blijft een groot deel van de groep bij elkaar om in het dino gedeelte van het park de coasters af te strepen. Dino Chaser, Velociraptor en Flight of the Pterosaur liggen allemaal leuk in dit geinig aangelegde gebied. De laatste van de drie achtbanen is erg leuk! Het is nog vroeg en een buitje druilerig, dus het is erg rustig. We stomen daarom lekker door met de credits door Cat-O-Pillar Coaster ook af te vinken. Dit gedeelte van het park is duidelijk wat ouder, maar ziet er wel goed onderhouden uit.
Vervolgens trekken we Tornado Springs in. Dit stuk is erg sfeervol aangelegd en ziet er echt goed uit! Dit niveau had ik van te voren niet helemaal verwacht, maar is een welkome verrassing. We doen hier de Farmyard Flyer, puur voor de credit, voor we naar de (in mijn ogen) topper van het park lopen, Storm Chaser. Het jammere aan deze coaster is dat een goede spin wel echt nodig is voor een goede rit, maar hij ziet er erg leuk uit.
Nu we al een eind op weg zijn, is het inmiddels wel een keer tijd voor lunch. In de eerste instantie is dit een beetje troosteloos. Veel eettentjes zijn dicht of hebben maar een beperkt aanbod, dat is wel jammer. Hierdoor valt de groep een beetje uit elkaar in kleinere groepjes die samen gaan eten. Ik beland bij de Queens Kitchen waar ze tosti’s hebben. Deze zijn op zich prima. Dit tentje is te vinden in het Peppa Pig deel, wat verder niet echt aan onze groep besteed is.
Met het afgeslankte (maar daardoor zeker niet minder gezellige) groepje trekken we naar de laatste achtbaan. Helaas blijkt deze op het moment in storing. Er staat nog een Disk ‘O coaster naast, die we daarom eerst maar doen. Daarna gaan er een aantal in de droptoren en blijven we een beetje hangen in het gebied bij Cobra totdat deze open gaat. Gelukkig duurt dat niet heel lang meer, want het gebied waar Cobra en Edge staan is eigenlijk gewoon een groot veld met (heel erg netjes gemaaid) gras er naast. Nu we alle grote dingen wel hebben gehad, keren we terug naar het dino gebied. Hier staat namelijk een rit die men zou kunnen klassificeren als darkride. Na flinke discussie wordt besloten van wel.
Ook heeft Paultons park nog een flink stuk dierentuin. We kijken hier even rustig rond en gaan even kijken bij de pinguïns die op dat moment gevoerd worden. Ook het dierentuin stuk ziet er verzorgd uit, maar het is niet heel groot.
Als laatste gaan we weer terug naar Tornado Springs. We gaan nog van de bootjesglijbaan en doen nog een ritje Storm Chaser voor we ons weer voegen bij de rest van de groep voor de gezamenlijke afsluiting van de dag. We mogen bij Storm Chaser onder het station kijken en krijgen wat uitleg. Daarna mogen we in het station kijken wanneer ze treinen omwisselen. Dit was toch wel erg gaaf om te zien. Vervolgens staat er een sandwich-buffet voor ons klaar. Dit was ook goed verzorgd, al was een beetje warm eten ook erg welkom geweest. We keren terug naar de bus voor een korte rit naar het hotel. Er worden in de bar nog bordspelletjes gespeeld en drankjes gedronken en zo sluiten we de dag gezellig af.
Zaterdag 14 oktober – Chessington World of Adventures
Vandaag kunnen we een beetje uitslapen. Nadat we rustig genieten van het ontbijtbuffet in het hotel rijden we richting Chessington World of Adventures. In de bus worden al druk Virtual Queue tickets geregeld voor de nieuwste achtbaan van het park, Mandrill Mayhem. Op dit moment is deze nog niet te bezoeken is met een stand-by rij en aangezien iedereen de credit nog moet, is dit het gesprek van de ochtend.
Bij binnenkomst rennen er direct kleine groepjes richting het Jumanji themagebied omdat sommige tijdsloten al zijn ingegaan. Het themagebied ziet er goed uit, maar het is nog niet echt een Jungle, daarvoor moeten de planten echt nog wat groeien. De baan is wel geinig, maar een beetje traag.
Na alle ‘mayhem’ is het tijd om de rest van het park te verkennen. Een blik op de wachttijden verraadt al snel dat het vandaag erg druk is. Gelukkig heeft de meute Rattle Snake nog niet gevonden, en dus zitten we daar met een paar minuten in. Erg comfortabel kun je deze rit niet noemen, maar er zijn genoeg muizen die er erger aan toe zijn. We bezoeken ook de mooie shooter darkride Tomb Blaster. Hoewel de scenes niet erg gedetailleerd zijn, zijn de grote animatronics echt wel gaaf. Daarna sluiten we maar meteen een in de rij voor Vampire. Helaas is de wachttijd hier inmiddels al opgelopen tot een uur. In de rij vermaakt ons groepje zit met Pim Pam Pet en Heads Up, je moet toch iets. Het station is mooi gemaakt en de rit is ook geinig.
Inmiddels is het al weer 12 uur en dus gaan we lunchen. Een aantal van ons groepje is vorig jaar ook in het park geweest en heeft toen gegeten bij het grill restaurant, dus daar gaan we maar naar toe. Helaas viel het dit keer erg tegen. Het vlees was droog en saai, gelukkig waren de frietjes wel goed. We kijken nog een keer naar de wachttijden, maar die stemmen ons niet erg gelukkig. Ook valt op dat de laatste achtbaan in het park nog helemaal niet open is geweest. We sluiten maar aan in de 40 minuten rij voor Gruffalo. In de rij gaat er weer een tijdslot van Mandrill Mayhem in, en aangezien de Virtual Queue voor de rest van de dag vol is, besluit ons groepje verder op te splitsen. Ik blijf in de rij voor de Gruffalo staan. Helaas was het geluid erg slecht geregeld, waardoor ik het verhaal niet kon volgen, maar de scenes zagen er op zich leuk uit.
We komen snel genoeg uit de gruffalo om toch nog in Mandrill te kunnen stappen. Halverwege de wachtrij voor Mandrill Mayhem gaat Dragon’s Fury open. We besluiten toch maar te blijven staan en hopen dat de wachtrij niet te hoog oploopt. Helaas was dat de verkeerde gok. Als we uit de achtbaan komen, blijkt de rij voor Dragon’s Fury opgelopen te zijn tot 80 minuten. Dat zou technisch gezien precies genoeg tijd moeten zijn voor we ons naar het avondeten moeten haasten. We sluiten dus snel aan en in het begin loopt het ook echt nog wel door. Helaas gaat het steeds langzamer hoe dichterbij het station we komen. Uiteindelijk zitten we er met dik 90 minuten in. Gelukkig krijgen we een lekkere spin te pakken, wat het leed van het wachten enigszins verzacht.
Het avondeten is in buffetvorm, dus we kunnen makkelijk nog genoeg eten ook al zijn we eigenlijk te laat. Ook dit eten is weer lekker en prima verzorgd en zo stappen we met volle buik de bus in voor een flinke rit van bijna 4 uur. Arco regelt op boardgamearena een paar spelletjes waar de liefhebbers aan kunnen deelnemen en natuurlijk wordt er ook gekletst. De buschauffeur rijdt lekker door en daardoor komen we tegen 11 uur aan bij het hotel, waar we meteen gaan slapen.
Zondag 15 oktober – Flamingoland
Ondanks de late aankomst, staan we al vroeg weer fris en fruitig naast het bed. We mogen namelijk al voor openingstijd een aantal ritten maken op Sik dus we moeten op tijd vertrekken. Het is behoorlijk koud vandaag (een graad of 3 als we de bus uitstappen), maar gelukkig is het niet te koud om de achtbaan te laten draaien.
Na een stuk of 4 ritjes houden de meesten het wel voor gezien. Het is overigens een erg soepele en leuke baan, en de heftigheid viel mij alleszins mee. Als het park opent beginnen we met Velocity, zodat Erik daar zijn 600e credit binnen kan halen. Hij had liever Mumbo Jumbo gedaan, maar die was helaas nog niet open. Daarna wagen we ons aan het grove geschut, de kiddie coasters Dino Roller en Runaway Mine Train. Hoewel het pretparkpersoneel niet helemaal weet wat ze met ons aan moeten, hebben wij een hele leuke tijd. Runaway Mine Train vond het iets minder grappig, die reed iets te ver door waardoor de beugel van het voorste karretje niet meer open wou. Toen we iets later uit Zooom! stapten, zagen we dat de baan even in storing lag. Oeps..?
Nadat we ook een rit in Hero hebben overleefd (op zich best geinig, maar die Volares blijven nou eenmaal oncomfortabel), gaan we naar de darkride van het park, die best wel geinig was. We hoopten ook in de spinning coaster te kunnen stappen, maar die is helaas in storing. Dan is het alweer tijd voor de lunch, die ook prima was verzorgd. Met de hele groep krijgen we een Yorkshire lunch geserveerd, groente, vlees, aardappeltjes en een soort gefrituurd deeg. Prima spul!
Daarna splitsen we toch op in kleinere groepjes. We maken een ritje in de tractors, en doen achtbanen Kumali en Mumbo Jumbo aan nu ze open zijn. Ook voor deze banen geldt, op zich is de layout geinig, maar comfortabel zijn ze helaas niet. Rond half 4 gaat dan eindelijk Twistosaurus ook open. We maken nog even snel een ritje, voordat de groep zich echt opsplitst.
Een aantal gaan vast lekker warm binnen zitten met een drankje, sommige doen nog een attractie. Ik loop met @Lin een klein stukje door het dierentuin deel van het park. De verblijven zijn groot, maar sommige stukken, met name aquarium, zien er toch wel troosteloos uit. We zoeken nog wat souvenirs uit en gaan dan ook lekker binnen zitten, waar we een portie nacho’s delen. Het is namelijk inmiddels half 5, maar voor we bij de boot zijn en daar wat kunnen eten zal nog wel even duren.
Iedereen is mooi op tijd terug bij de bus, zodat we op weg kunnen naar de boot. Onderweg wordt er bingo gespeeld, waarbij souvenirtjes uit de verschillende bezochte parken te winnen zijn. We komen (precies op tijd) aan bij de boot. Nadat we daar eten in het buffetrestaurant zoeken we de lounge boven op om nog een poosje De Grote Dalmutti te spelen en waar we proosten op een gezellige afsluiter van deze leuke trip!
Maandag 16 oktober – Weer thuis
Gisteravond is spontaan door een van de leden van de groep voor iedereen die dat wilde het ontbijtbuffet gereserveerd. Om 7 uur verzameld zich een flinke groep voor nog een gezamenlijke hap voor we aanleggen in Ijmuiden. De bus brengt ons weer terug naar Hoogvliet, terwijl Louis een goochelshowtje verzorgt voor de winnaar van de bingo van gisteren. Complimenten Louis, erg leuk gedaan! En zo zijn we weer bij het startpunt. De friettent is helaas nog niet open, dus dan toch maar naar huis.
Lieve mensen, wat was het ontzettend gezellig! Ik heb met volle teugen genoten en gezellige mensen leren kennen. Op naar de volgende!