Heb net twee dagen dit park gedaan en ik kan alleen maar zeggen dat ik twee geweldige dagen heb gehad. Ze hebben een fantastische job gedaan hebben om dit park te ontwerpen. Er staan ontzettend veel attracties, mooie theming, zeer veel eet- en merchandisewinkels en -standjes. De merchandise behoort tot de beste die ik al in een pretpark heb gezien. Een enorme verscheidenheid aan kledij, magneten, tassen en glazen, dekens, noem maar op. Elke shop heeft wel een uniek item dat je nergens anders kan krijgen. Wat het eten betreft kon ik ook niet klagen. Alle horeca was open, grote keuze aan snacks en wereldkeuken. En zowel het eten als de merch zijn zeer zacht geprijsd (naar onze normen).
Het personeel is belachelijk vriendelijk. Tokyo Disney achtig zelfs. Iedereen wilt je direct helpen, en doet zijn best om speciale verzoeken toch mogelijk te maken (in ons geval enkele specifieke vragen om bepaalde items te kopen die niet in de shops verkocht werden).
De attracties dan: dit park verwacht duidelijk grote aantallen bezoekers want de wachtrijen zijn eeeeerg lang. Gelukkig was het niet druk in het park (kom ik later nog op terug) en maakten de trage operations niet veel uit. Het was overal direct instappen, zelfs bij Falcon’s Flight.
Falcon’s Flight dan, want dat wil iedereen weten: dag 1 deed de 3e lancering het niet waardoor de trein enkele uren onderaan de heuvel heeft stilgestaan. Verschillende pogingen om hem via een swing Launch toch erover te krijgen lukten niet, de magneten deden niet. Later op de avond lukte het dan toch en ging de baan even later open. Dag 2 waren er geen problemen en opende de baan iets na 16u. Het begin is erg leuk, beetje mini Kondaa met goeie airtime en leuke bochten. De lancering naar boven aan 160 km/h is waanzinnig! Maar op de klif is het zo stil, en het uitzicht voor je dropt is adembenemend. Dan de lancering omlaag kan ik moeilijk omschrijven. Je moet het zelf ervaren om het te geloven hoe bizar intens en krachtig deze is. Absurd gewoon. Als er geen scherm zou hangen zou je vel gewoon van je gezicht vliegen. Het derde deel van de baan is knallen, knallen, knallen. De verwachtingen worden meer dan goedgemaakt, werden overtroffen in mijn geval. Het is bizar wat Intamin heeft gepresteerd.
Iron Rattler: wat heeft Vekoma hier ontworpen?! Zo soepel en snel, en vol heerlijke elementen die tot in de perfectie zijn ontworpen. Het tilten achteraan is eeeeeg leuk. Dit is een baan van wereldklasse en nestelt zich comfortabel in mijn top-10.
Spitfire: kort maar krachtig, goeie ejector airtime én hangtime en hoge herhalingswaarde.
Colossus: had nogal wat negatieve verhalen gehoord over de treinen, maar ik had er persoonlijk geen last van. Grotere of iets gezettere mensen zouden wel een minder comfortabel rit kunnen hebben want je zit erg krap. De baan zelf is gaan, gaan, gaan van begin tot het einde. Schitterend bochtenwerk en een airtimemachine om U tegen te zeggen.
De 2 andere Vekoma Juniors zijn eveneens leuk, maar vooral de soepelheid viel op.
Overall indruk van het park: zeer geslaagd, het zet Riyad plots op de kaart, en dat zag je aan de vele buitenlanders in het park. De Saudi’s zelf vonden minder hun weg naar het park en dat brengt mij tot het punt waar ik nog op wou terugkomen: het is belachelijk rustig in het park. Personeel zit gewoon te wachten tot iemand een attractie bezoekt, iets wilt eten, een souvenir wil kopen,… Het park is nog maar net open en ik zag geen reclame voor het park in Riyad stad, maar ik hoop van harte dat dit project de nodige bezoekers trekt die het verdient. Hier staat een park van wereldklasse dat mogelijks volgend jaar niet meer bestaat als er geen kat komt. Het park is fase 1 van het Qiddiya project, en errond staan honderden bouwkranen die evenveel dingen aan het bouwen zijn om hier dé toeristische trekpleister van het Midden-Oosten te maken. Het duurt nog enkele jaren voor alles daar klaar is, maar ik hoop van harte dat het park zo lang wil wachten op te zien of de vele bezoekers waarop ze hopen effectief komen.
Het vervoer van en naar het park is zeer goed geregeld. Ga naar Jeddah Road station om daar de gratis shuttle bus te nemen naar het park (45min). Die rijden vanaf 1u voor opening van het park (park is open van 16u tot 00u of 1u, afhankelijk van de dag) en rijden tot 1u na sluit. Of neem gewoon een Uber die je voor een luttele 20 euro daarheen brengt.