• WereldwijdBouw
  • Achtbanen voor Six Flags Qiddiya: groter, hoger, sneller

Hjalmar - dit klinkt natuurlijk als dat we er meer van willen weten😬

Niek heeft de Bouw categorie toegevoegd.

Als dit allemaal doorgaat, dan zal dit filmpje ongetwijfeld dienen als placeholder. Puur een opwarmertje. Wat we in het filmpje zien is zo ver van de realiteit, daar klopt nog niets van.

Overigens vermoed ik dat, mócht dit allemaal doorgaan, dit een Intamin gaat zijn. Het merendeel van de records is gezet door Intamin (denk maar aan TTD, Kingda Ka, Formula Rossa, Furious Baco, Millennium Force). De langste achtbanen zijn door andere bouwers gemaakt overigens, maar dat is ook een minder moeilijk te behalen record 😉

Die video van die achtbaan kan echt niet inderdaad, maar die andere video die ze op hun website staat over het algemeen is niet veel beter. Ze stippen hun toekomstige themagebieden aan, laten wat concept arts zien en vervolgens wat referentie beelden uit andere (Six Flags?) parken. Maar op al die beelden zijn de attracties dan wel voornamelijk gevuld met mensen in Arabisch aandoende kleding. Een bepaalde achtbaan komt volgens mij wel 4x voor in de video voor telkens een ander themagebied. Over de beelden van de Pagode uit de Efteling als referentie voor hun flying island zullen we het maar niet hebben 🤣 Voor wie wil, je vind deze video hier op hun eigen site. Maar voor het gemak ook even een YouTube linkje hier.

Ik denk trouwens dat het park in ieder geval gebouwd zal gaan worden. Of het ook een succes gaat zijn betwijfel ik, maar het feit is gewoon dat men er in Saudi-Arabië erg veel geld voor over heeft om het grote (Amerikaanse) entertainment naar zich toe te halen. Ik denk dank ook dat Six Flags als bedrijf weinig risico loopt met deze investering/onderneming.

• Niek heeft hierop gereageerd.

Marvin Een bepaalde achtbaan komt volgens mij wel 4x voor in de video voor telkens een ander themagebied.

Hahah, ja zo te zien zijn ze nogal fan van hun Full Throttle. Maar goed, als we even de exacte coastertypes weglaten, kunnen we wel stellen dat het plan is om hier minimaal een inverted neer te zetten (naar verwachting van B&M), een tilt-coaster (vekoma?), een RMC, die bigass Intamin recordbaan, en wellicht nog wat types (ik zag een spike in een concept, en vast nog wel ergens een sitdown waarvoor ze dus Full Throttle als referentie hebben gebruikt.

Ambitieus 🙂

Ik hoop voor Six Flags dat ze hier niet ál te veel risico in lopen inderdaad, @Marvin

5 dagen later

Voor de liefhebber, een stukje diepgang, een stukje analyse van hoe dit georganiseerd gaat worden, wat er gebouwd gaat worden:

fijne video om te kijken 🙂

2 maanden later

Er is een rondje gelopen met hoog geplaatste mensen voor dit project.

4 maanden later

"Dit project leeft nog! Kijk, hier, een boom!"

Jules ik geloof er pas in als de treintjes op de baan staan..

een maand later

Hjalmar Er is begonnen aan het verzetten van aarde.

Als ik footers en staal zie geloof ik het. Tot die tijd kunnen ze net zo goed een grote zandbak aan het maken zijn...

Njit zelfs dat is gevaarlijk, Six Flags Dubai was al footers aan het bouwen en attracties werden al geleverd. Het is zelfs zichtbaar op satelliet foto’s.

• Njit vindt dit leuk.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe ze dat hele park gaan bouwen, die plannen reizen een beetje de pan uit. Ze willen ook dat circuit nog, dan gaan we een beetje Sochi taferelen krijgen.

Zoals ik al eerder zei, dit park gaat er gewoon komen puur omdat de Saoedi's dat willen. Of dat een succes gaat worden betwijfel ik ten zeerste maar gebouwd gaat het worden.

• luc136 heeft hierop gereageerd.

Marvin Zoals ik al eerder zei, dit park gaat er gewoon komen puur omdat de Saoedi's dat willen. Of dat een succes gaat worden betwijfel ik ten zeerste maar gebouwd gaat het worden.

Dat ja. Die Saoedis zijn megalomaan en hebben geen gevoel voor realiteitszin, maar als ze ergens hun zinnen op gezet hebben gaat het hoe dan ook gebouwd worden.

18 dagen later

Daar gaan ze al..

"Saudi Arabia will cancel, extend, or postpone some operational and capital expenditures for some government agencies, in addition to reducing provisions for a number of initiatives from its Vision 2030..."

https://www.thenational.ae/business/economy/saudi-arabia-to-hike-vat-to-15-as-kingdom-takes-measures-to-buttress-economy-finance-minister-says-1.1017607?fbclid=IwAR3HS6hQjhSLYuTXymrbEo-Zyt16wQtuuOUvd_qq3KlaZ62-wsTTRyjF0Aw