Is het misschien een leuk idee om in plaats van de eeuwige discussie te voeren of Halloween/griezelen nou wel of niet in de Efteling past, na te denken over hoe ze zo'n (hard-ticket) evenement op een Eftelingse manier zouden kunnen invullen? En lekker erop los te armchair-imagineren net zoals Myrthe en Emile dat deden in de Themepark Late Night video in de openingspost van dit topic en Tim en Paul in aflevering 241 van de KB podcast?
Stel je even voor dat je bij de Efteling zou werken als eventmanager o.i.d. en dat de directie zelf komt met de opdracht: "we willen graag de duistere randjes van het park wat meer uitlichten, dus bedenk een Eftelingse invulling voor een (hard ticket) evenement rondom Halloween/griezelen." Hoe zouden jullie dat dan creatief invullen? Misschien kunnen we met z'n allen tot wel hele gave ideeën komen! Ik ben in ieder geval wel benieuwd. Ik zal zelf wel beginnen met mijn plannen voor een griezelevent dat ik de naam "Efteling Spooknacht" zal gaan geven. Die naam is nu inmiddels al wel een beetje bekend natuurlijk, ligt wat mij betreft goed in het gehoor en daarmee geef je al aan dat het geen Halloween is. Lijkt mij dus een prima naam voor zo'n event. Dit gaat er dan te zien en te doen zijn in het park:
Fantasierijk
In Fantasierijk komt de duistere kant van de Symbolicaanse leefwereld tot leven. Op het Hartenhof bij Symbolica zou ik graag een permanent podium a la Royal Castle Stage in DLP willen zien. Hier zou je een gave openings ceremonieshow kunnen houden met Pantagor en Rattar (en misschien Savonin?) in de hoofdrol die uit wraak een vloek uitspreken over de Efteling en samen met de slechterikken het park overnemen. Waarna het park veranderd in een sinister sprookjesrijk. Pantagor en Rattar zijn daarna te ontmoeten op het meet and greet podium op de Pardoes Promenade en/of lopen rond over het plein en gaan interactie aan met de gasten. De gevel van Symbolica zou je tot leven kunnen laten komen dmv een projectieshow waarin het paleis veranderd in een duister vervallen kasteel door toedoen van Pantagor's vloek. Op de Pardoes Promenade zou je een spooky sfeer kunnen creëren dmv mist, speciale soundscape, lasers en mysterieuze verlichting. Ongeveer vergelijkbaar met wat ze hebben gedaan bij de Spooknacht voor het Spookslot vorig jaar.
Anderrijk
In het toekomstige Huyverwoud bij Danse Macabre kan je natuurlijk een perfecte sfeer creëren. In het hele gebied kan je mist laten hangen en de omgeving extra griezelig uitlichten (hoewel ik denk dat dat sws al wel goed gaat komen daar) Op het Abdijplein kan je mysterieuze Huyverwoud-bewoners laten rondlopen die je waarschuwen om de abdij niet te betreden (wellicht eentje die wel heel erg lijkt op Hieronynus/IJzige IJsbrand als leuke knipoog naar het verleden?) terwijl in de wachtreis op het kerkhof en het Heksenpad een aantal "geestige" leden van het Spookorkest waaronder bijvoorbeeld dirigent Joseph Charlatan, de Onbekende Violist en de vrouw met de lier/harp tot leven komen. Wellicht nog op de gevel van DMC de Winterse Illusie van het Spookslot terug laten keren, en misschien dat Otto en Virginie nog hun act doen met Esmeralda (maar dat wordt dan misschien wat veel entertainment op 1 plek.)
Op het Fata Morganaplein zou je een gaaf sfeertje kunnen maken door veel fakkels te laten branden. Een meet & greet met de Pasja en/of de Kalief, een spannende vuurspuwact, een tovenaar die iets met duistere magie doet, streetmosphere acteurs zoals norse, strenge Oosterse wachters die je proberen tegen te houden, bedelaars, gevangenen, mysterieuze waarzegsters etc.
Bij de Piraña zou je iets met Dias de Los Muertos, de Mexicaanse Dag van de Doden, kunnen doen. Het hoeft daar niet zo groot en uitgebreid zoals Toverland dat doet want dat wordt dan teveel copy paste, maar je zou bijvoorbeeld die mariachi band die in de zomer op het Zomerstrand was daar kunnen laten optreden op een podiumpje in speciale Dias de Los Muertos kostuums en grime. Misschien wat straatentertainment zoals steltlopers laten rondlopen en wat feestelijke decoratie hier en daar maar dat is het dan ook.
Op het Max en Moritzplein kan je Max en Moritz hun streken zien uithalen met hun vliegmachientje, en kan je karakters uit het verhaal zien rondlopen zoals Frau Schmetterling, Bakker Krümel, de Veldwachter en Meester Lämpel.
Ruigrijk
Bij Baron 1898 kan je Gustave Hooghmoed ontmoeten die nieuwe mijnwerkers ronselt, er lopen uitgemergelde kompels rond die klagen over de spookachtige dingen die gebeuren in de mijn en je waarschuwen voor de Witte Wieven. Heel veel mist op het plein en uiteraard de Witte Wieven zelf die door het gebied rondzwerven met hun schelle gezang.
Op het plein voor de Vliegende Hollander zou je een soort spannende zone kunnen maken vergelijkbaar met Pirates Cove in Walibi Holland maar dan met Willem van der Decken en zijn spookbemanning. Er steekt zo nu en dan een stevige donderstorm op dmv speciale effecten en de vervloekte bemanning probeert het schip te redden, terwijl van der Deckens vrouw Catharina haar klaagzang laat horen op de kade van de attractie. Hier is vooral focus op de spannende sfeer belangrijk, de acteurs zullen je niet echt laten schrikken.
In de omgeving van Joris en de Draak zijn Joris van Capadocië en de Koning uit het verhaal te ontmoeten en nodigen moedige drakenjagers uit om te strijden tegen Draak Edna.
Reizenrijk
In Reizenrijk staat de Wereld van Sindbad centraal. Hier verteld Sindbad de Zeeman samen met zijn bemanning spannende reisverhalen rondom een sfeervol kampvuur. Een soort vertelact dus.
Marerijk
Op de Speelweide zou ik graag een permanent nostalgisch Piecks circusterrein willen zien inclusief een circustent met een show. Tijdens zo'n griezelevent zou je daar een spannende twist aan kunnen geven door er een soort Circus Bizarre van te maken, compleet met messenslikkers, dolkenwerpers, een clown, trapezeartiesten, een illusionist, de vrouw met de baard, acrobaten, ballenlopers en vuurspuwers. Niet echt eng, maar wel allemaal redelijk spannend. Op het Anton Pieckplein lopen naast de circusartiesten ook Pieckse bewoners rond zoals chique dames en heren in Pieckse kledij, het Ballonnenvrouwtje, een burgermeester en een entertainer met een ouderwets Vlooiencircus bijvoorbeeld.
Op het Ton vd Venplein bij Villa Volta keert de Bokkenrijders-act weer terug. Er strijken een viertal Bokkenrijders bende-leden neer rondom een kampvuur en vertellen verhalen en zingen liederen over hun avonturen onder leiding van live muziek dat ze zelf spelen. Misschien dat je Hugo zelf ook in levende lijve kan ontmoeten in de Invalidenruimte van de attractie. Daarnaast keert de Winterse Illusie weer terug op de gevel van Villa Volta.
In de wachtrij van Droomvlucht zijn op het podium de trollen uit het Zompenwoud te zien. Hier voeren ze een trollendans op op muziek uit de Droomvlucht musical. En ook Trollenkoning Furius en zijn hulpje Fladderedatsj afkomstig uit de musical zijn te zien. Furius houdt een toespraak voor zijn trollen en zingt met de trollen het nummer "Nu is het onze beurt" uit de musical.
En last but zeker not least: het Sprookjesbos, het domein van sinistere sprookjeswezens komt hier tot leven. Zo kan je hier verschillende bewoners tegen het lijf lopen zoals de Poortheks in het rode gewaad, de heks van Vliegensvlug op de bezem, de heks van Hans en Grietje, de heks van de Indische Waterlelies, de toverkol van Raponsje, de Boze Koningin van Sneeuwwitje, de Wolf van de 7 Geitjes en Roodkapje, de Hartenkoningin uit Wonderland, de gemene Stiefmoeder en Stiefzussen van Assepoester, de boze fee van Doornroosje, de Sluwe Vos & de Domme Kat van Pinokkio enzovoort. De heksen komen af en toe bij elkaar voor een zogeheten "Coven" (een heksenkring) waarbij ze dansen rondom een ketel (de ketel van het Sprookjesmysterie kan je daar mooi voor hergebruiken), heksenliederen zingen en magische bezweringen uitvoeren. En het bos zelf is op verschillende plekken spannend uitgelicht en her en der hangt er mist wat zorgt voor een griezelige sfeer. Ook is er een speciale soundscape te horen.
Als het evenement echt een groot succes is zou je nog ter afsluiting van de avond een speciale versie van Aquanura kunnen presenteren met alleen de spannende duistere muziekstukken uit het park, bijvoorbeeld van Raveleijn, Baron 1898, Danse Macabre, De Vliegende Hollander, Fata Morgana en Villa Volta. Of misschien een gave vuurwerkshow met die muziek maar dat zie ik bij de Efteling helaas niet zo snel gebeuren.