keey87 Dat het organisatorisch niet te doen is voor de Efteling is echt onzin. Die weten echt wel hoe je een hard-ticket event moet organiseren. Efteling heeft toch ook ervaring met Oud & Nieuw? Volgens mij is het park in het laagseizoen toch altijd maar tot 5 of 6 uur open buiten de vakantieperiode(?) En het hoeft ook echt niet de hele maand te duren. De Villainous Night in DLP afgelopen vrijdag neem ik even als voorbeeld.
Ik zou als ik de Efteling was klein beginnen met 1 of 2 avonden (op een vrijdag-en zaterdagavond in februari of maart buiten de vakantieperiode) Dan hou je de kosten nog redelijk laag en bij succes zou je het eventueel nog kunnen uitbreiden maar het lijkt mij het mooist als je zoiets redelijk exclusief houdt. Het park blijft open voor dagbezoekers tot een uur of 5 en het evenement begint rond een uur of 6 en eindigt om 11 uur. Later mag niet vanwege de huidige milieuvergunning maar van 6 tot 11 heb je genoeg tijd voor een volwaardig evenement denk ik. Je zou kunnen werken met tickets alleen voor savonds en combitickets voor zowel toegang overdag als voor s'avonds die dan wat duurder zijn. Prijzen zouden ongeveer vergelijkbaar kunnen zijn met het Oud en Nieuw feest. Lijkt mij best schappelijk voor een avond in de Efteling met al dat speciale extra entertainment. Attracties blijven gewoon draaien tot 11 en zijn mooi uitgelicht, misschien sommige wat spooky-er dan normaal. Wellicht dat je ook wat kinderattracties sluit want dat scheelt weer in personeelskosten maar dat ligt ook maar net aan het attractieaanbod op dat moment qua attracties in onderhoud.
Het Amerikaanse Halloween past zoals ik al zei niet in de Efteling. Dus de Efteling hoeft sws al niet flink te investeren in uitgebreide spookhuizen, scaremazes en veel decoratie. Waar de Efteling van mij bij zo'n evenement vooral op moet focussen is een spannende sfeer neerzetten door middel van speciale verlichting en effecten zoals mist en lasers (zoals ze al goed deden bij de Spooknacht), Efteling-karakters en slechterikken die te ontmoeten zijn, speciaal entertainment zoals "streetmosphere" acteurs en muzikale (vertel)acts, en speciale shows. Qua kostuums heeft de Efteling al heel veel zelf in huis liggen. Wellicht dat je wel ook nieuwe kostuums moet laten maken maar de kosten daarvan lijken mij niet buitensporig hoog voor de Efteling en je kan die natuurlijk meerdere jaren gebruiken. De acteurs die de bekende Efteling karakters kunnen spelen heeft de Efteling ook al zelf in huis. En wellicht dat je voor die streetmosphere acteurs audities moet gaan houden voor mensen die het leuk lijken om in de rol van zo'n speciaal Efteling figuur te kruipen, zoals bijvoorbeeld een van de Witte Wieven, een uitgemergelde kompel, een vervloekt bemanningslid van de Vliegende Hollander of een trol uit Droomvlucht. Ik denk dat je daarmee de kosten ook nog redelijk laag houdt. René Merkelbach zou verschillende muziekstukken en soundscapes kunnen maken voor de gebieden waar wat te te doen is en ik denk dat je dan een prachtig evenement zou kunnen neerzetten. Als de Efteling al zo kan uitpakken voor een gratis toegankelijk evenement als de Spooknacht, moet dat voor een betaald evenement zeker lukken.
Robkuh84 Dat punt over die maximaal 5 miljoen bezoekers heb je natuurlijk gelijk in. Maar dat soort problemen heb ik even buiten beschouwing gelaten omdat ik vind dat je zo'n event wel moet organiseren in het beste scenario waarin dat geen issue meer is.