https://www.bd.nl/tilburg-e-o/bezwaarmakers-we-worden-gewurgd-door-efteling-en-loon-op-zand~af8e05c7
En t eerste stukje klaagzang van een bewoner staat al weer in het BD....
Als ik t zo lees draait het vooral om geld, geld en nog eens geld.
Aan de ene kant zeggen de groep bewoners "ons groene karakter gaat eraan" terwijl 1 bewoner met percelen vooral zegt "ik kan hier veel meer geld mee verdienen, en iedereen werkt mij tegen"
Hij spreekt letterlijk uit dat hij het niet benoemen van agrarische grond tot recreatie een tegenwerking vind, want daarna kan hij heel veel geld eraan verdienen door zelf ontwikkeling toe te passen in de vorm van een concurrerend parkeerterrein of zelfs een hotel te ontwikkelen met een grote internationale speler, of de Efteling moet maar 100x zoveel voor de grond betalen.
Echter gaat ie denk ik voorbij aan "het detail" dat je niet zomaar 4 agrarische gronden om kan zetten in recreatie, want met alle milieu zaken, PAS, en ga zo maar door regelingen moet je vast ergens weer bepaalde zaken compenseren, en als je alleen 4 percelen hebt kan dit niet, dus heeft hij niet goud in handen, maar gewoon een paar stukken landbouwgrond.
Als de Efteling dit zou kopen moeten ze andere grond die ze in hun bezit hebben vermoedelijk voor bijvoorbeeld compensatie gebruiken of wat dan ook, dus daarom lijkt het mij begrijpelijk dat ze niet de goud omrande prijs van de klager betalen.
Verder uit het artikel (heb gisteren de stream niet kunnen volgen) zie ik 1 argument wat enigszins hout snijd, dat je de parkeerplaatsen evt ondergrond of gestapeld aan kan leggen om zo open ruimtes niet te hoeven opofferen.
Oke, dat is een vrij dure oplossing, maar dat zou an sich best realistisch zijn door een verdieping onder de grond te bouwen, 1 op maaiveld en 1 erop. voor aanzicht etc blijft het dan niet storend, maar dat gebied haalt dan bijna 3x zoveel parkeerplaatsen.
Maar andere zaken om maar attracties onder de grond of op elkaar te bouwen lijkt me voor een park als de Efteling helemaal onrealistisch, evenals of er niet gekeken is naar braakliggend terrein buiten de gemeente.... beter pak je je landbouwgrond en je boerderij op dan dat je een park als de Efteling gaat verhuizen natuurlijk.