Van Europa Park ontvingen wij een persbericht over het Halloween evenement Traumatica:

"Traumatica - Festival of Fear" staat weer garant voor pure waanzin

7 scare attracties, 3 themagebieden, 4 attracties, meer dan 200 acteurs en een veel groter terrein - "Traumatica - Festival of Fear" zorgt dit jaar met talloze monsters en duistere wezens voor nog meer nachtmerries. Tussen de clowns, heksen en andere wezens maken alleen de dappersten een kans. In een post-apocalyptische wereld heeft het kwaad opnieuw de macht overgenomen. De schepsels van Traumatica stelen alles wat los en vast zit, zoals lichaamsdelen, het verstand of de ziel. Het bloed bevriest in je aderen tijdens het meervoudig internationaal bekroonde griezelevenement in Europa-Park van 27 september tot 11 november 2023.

Deze scare attracties nemen de dapperen mee in hun eigen horrorfilm:

Wax Museum – Traumatic Tales

Hier liggen oude bekenden en vele nieuwe personages op de loer in een angstaanjagend museum. Liefdevol, maar voor eeuwig in was gegoten, grijnzen walgelijke grimassen vanuit elke hoek. Je moet een zeker instinct hebben om er ongeschonden vandaan te komen, anders zal de meedogenloze waarheid die achter de maskers schuilgaat zich openbaren.

Last Stand

Niet alle Resistance-leden werden door de Rotters tot de hunne gemaakt. Ze konden ondergronds gaan om zich voor te bereiden op de tegenaanval. Om de nodige overmacht te krijgen, hebben ze vrijwilligers nodig die zich aansluiten bij de Task Force om de Rotters te verslaan. Hier kun je je, gewapend met een laserpistool, aansluiten bij de laatste Resistance-overlevenden en jezelf met hand en tand verdedigen.

Unknown

Er is maar één manier om erachter te komen wat er achter het onbekende schuilgaat: Ga op ontdekkingstocht!

Tarot Huis - Coven

Wat heeft de toekomst in petto? Regenbogen en suikerspinnen of pikzwarte katten die van links over straat rennen? Wie dit huis betreedt, kijkt zijn lot in de ogen en ontdekt meedogenloos welk geluk of ongeluk hem te wachten staat. Madame Monroe is sterker dan ooit en deze keer is ze niet alleen.

Skin Deep - Backstage

In deze macabere collectie wordt perfecte schoonheid getoond. Waarbij die schoonheid bepaald wordt de toeschouwer. Zacht gebogen, sensueel, elegant - of liever bloeddorstig, pezig en bleek? Skin Deep kruipt onder de huid en laat de verscheidenheid van lichaamsdelen zien. En de gemene curatoren zijn voortdurend op zoek naar het volgende onderdeel voor hun collectie.

Grim's Funhouse - Showtime

De clowns zijn altijd in voor een grapje met hun rode neuzen, kleurrijke kleren en ruige kapsels! Hun grappen zijn om je dood te lachen. Grim en zijn dwaze vrienden garanderen dat je een bezoek aan hun funhouse nooit zult vergeten - als je het tenminste overleeft. De repetities zijn voorbij, deze keer is het showtime!

Petting Zoo – Family Reunion

Welkom in de familie! Dit jaar is er een trouwerij in de Petting Zoo. Als eregast word je hartelijk begroet, maar bij nader inzien lijkt er iets niet helemaal in orde op dit feest.

Naast de scare attracties zijn ook de attracties Pegasus, Matterhornblitz en Traumzeit Dome geopend. Geheel nieuw is Vloek van Cassandra VR. Exclusief bij Traumatica kun je dit populaire madhouse beleven met een VR-bril en jezelf onderdompelen in een griezelige virtuele wereld.

De spectaculaire show The Traumatica Circus: APOCALYPSE vindt telkens plaats om 21.00 en 22.30 uur. Naast het spectaculaire 'rad des doods' zit je op het puntje van je stoel bij de zwaardslik-act en de bizarre paalacrobatiek in wat waarschijnlijk het gekste circus ter wereld is.

De Vampire’s Club (vanaf 18 jaar) is altijd geopend op vrijdag en zaterdag en op 31 oktober. Nieuw dit jaar: The Vampire's Club- en Vampire's Club VIP-arrangementen zijn ook beschikbaar zonder evenementticket. The Vampire's Club is een unieke clublocatie waar je tot diep in de nacht kunt dansen op opzwepende beats.

Voor het eerst kunnen gasten ook elke vrijdag, zaterdag en op 31 oktober de exclusieve Mystery Experience Eden Manor - Balthazar's Secrets ontdekken. Vanaf 22.30 uur opent deze mysterieuze lounge in de sfeer van een oud landhuis zijn deuren en heeft theatrale, interactieve en virtuele verrassingen in petto.

Er is een gloednieuwe VIP-beleving (18+): The Witching Hour. Het ticket hiervoor is inclusief toegang tot het evenement en de ShoxterPass unlimited (onbeperkt toegang via de VIP-ingang), VIP-flaneerticket in de Vampire's Club, een gratis maaltijd en drie gratis drankjes, The Witching Hour Experience en gereserveerde plaatsen in The Traumatica Circus. "The Witching Hour" Experience is er op vrijdag, zaterdag en 31 oktober.

"Traumatica - Festival of Fear" vindt elke vrijdag t/m zondag plaats van 29 sept. t/m 11 nov. 2023, en op 26 en 31 okt., 2 en 9 nov. De voorpremière is op 27 sept. Tickets zijn in de voorverkoop online verkrijgbaar. Alle ticketprijzen zijn te vinden op www.traumatica.com.

Toegang is voor iedereen van 16 jaar en ouder. Bezoekers onder de 16, zelfs als ze worden begeleid door een ouder of voogd, krijgen geen toegang tot het evenement. Toegang is vanaf 18.45 uur, aanvang 19.00 uur.

Tonnie Dit lijkt erg leuk te worden! Jammer dat er maar 3 attracties open zijn, maar het gaat om de scare houses/zones

pretparkgekkie05-10 Traumatica heb ik wat dat betreft altijd een apart evenement gevonden. Het staat volledig los van Europa-Park, is bijna geheel op een backstage terrein gebouwd en neemt slechts een deel van het park in beslag. Alle andere attracties zijn dan ook gewoon open voor de normale dagjesbezoekers, Traumatica staat daar geheel los van.

Quefox_ Traumatica heb ik wat dat betreft altijd een apart evenement gevonden.

Vind je het een apart event, of is het een apart event ;-)

Traumatica (en de voorgangers) is al jaren idd gewoon een "apart" event wat naast het park draait, an sich is dat niet eens zo apart toch, als je ziet hoeveel volk het trekt in een hoop parken eigenlijk heel slim om er een echt hard-ticket event van te maken.

Mijn enige bezoek was Terenzi Horror Night in 2007. Dit jaar dan eindelijk eens voor de eerste keer Traumatica bezoeken. Hoge verwachtingen dus ben erg benieuwd.

Ik meen dat vroeger de Jungfrau gletschenflieger ook geopend was voor het event.

Blijf het jammer vinden dat er geen show meer is. Die vond ik toch altijd wel veel toevoegen.

Coasterfrenzy Blijf het jammer vinden dat er geen show meer is

The Traumatica Circus is er. Volgens de site een actievolle show.

Ja vroeger was de ijsshow, alleen hebben ze afgelopen jaar die vervangen door een circus show. De tent zetten ze alvast neer voor het kerstseizoen.

Foto van afgelopen jaar, zat ook z'n dome in met motoren. Grappige show, maar echt weer op z'n Europa-Parks.

Tonnie dat het een echt hard-ticket event is vind ik ook niet het vreemde, maar het is eigenlijk zonde dat bijna het gehele event zich op een - buiten halloween - ontoegankelijk terrein bevindt. Ik vind het in ieder geval geen efficiënt gebruik van de ruimte.

Quefox_ Ik vind het in ieder geval geen efficiënt gebruik van de ruimte.

Ach.. Zo lang de ruimte toch niet gebruikt word is daar op zich niets mis mee, toch?

Ik vermoed dat het Halloween Event uiteindelijk wel gaat verhuizen naar de grond rondom Rulantica en dit gebied dan alsnog bij het park betrokken word, maar zo lang daar geen noodzaak voor is staat het hier prima.

Bij een verhuizing vervallen toch de mogelijkheden om enkele attracties bij het event te betrekken en ook zal er voor een vervanging voor de Club gezocht moeten worden.

6 dagen later

krijgen we nou weer kettingzaag geluiden uit speakers en in elke kamer een boohhh knipper knipper effect? en 5 acteurs per spookhuis?
              ben 1 keer geweest, het was meer dramatica..

🙄

• Chingu heeft hierop gereageerd.

jos dat klinkt als de dagversie van één van de spookhuizen. Niet het werkelijke evenement.

• jos heeft hierop gereageerd.

Chingu

Ben 1 keer geweest en vond toen dat "kinderspookhuis" wat ze overdag hebben, spannender als de huizen die ze daar in de avond hadden. waren meer drank verkopers als scare actors. zouden 2 dagen gaan. Blij dat ik maar een kaartje voor 1 dag had. 🤦 . Het park zelf ziet er dan wel weer tip top uit

jos Wanneer ben je geweest? Het event heeft meerdere prijzen gewonnen dus zo slecht kan het niet zijn. 😊

De huizen zijn doorgaans wel écht mooi gemaakt.. maar qua scare factor kon het bijna niet slechter.. Ze hebben basically 2 dezelfde schrik effecten die je steeds weer opnieuw tegen komt. Dus wat dat betreft begrijp ik de teleurstelling wel. Daarnaast heb ik ook wel vaker wisselingen in kwaliteit gemerkt. Meestal ga ik dan ook vooral voor de sfeer. Juist omdat het op een eigen terrein is kunnen ze daar best wel iets cools mee.. maar je moet soms ook geluk hebben met welke scare actors er net zijn.

Coasterfrenzy dit dus.

Het was allemaal wel mooi gemaakt maar je had te veel tijd om alles goed in je op te nemen, als er maar 5 acteurs in zo'n spookhuis rond rennen dan heb je ook de horror sfeer niet.

Loekiloeki 2014 ben ik geweest. Jaar daarna hoorde iik de zelfde klachten. voor de rest geen moeite meer genomen..

Iedereen loopt te mauwen over moviepark maar, die hebben echt wel dikke spookhuizen voor het budget. + genoeg acteurs rond lopen..

Bobbejaanland heeft mij trouwens ook aangenaam verrast verleden jaar..!

jos 2014 ben ik geweest. Jaar daarna hoorde iik de zelfde klachten. voor de rest geen moeite meer genomen..

De afgelopen jaren juist alleen maar goede verhalen gehoord dus vandaar dat ik voor het eerst die kant op ga. We gaan het zien.

Ik heb niet zoveel problemen met Traumatica/Terenzi, elk evenement heeft zijn hoogte en diepte momenten. Persoonlijk vind ik een schaatsshow een diepte punt, ook was er ooit een huis die compleet zwart was. Geen licht, geen acteurs, niets. Daarnaast heb je Take Away, welke echt een pareltje was.

@Dennis welk spookhuis was dat ook alweer, die helemaal donker was?

Hjalmar welk spookhuis was dat ook alweer, die helemaal donker was?

Niet in EP, maar in een ander park heb ik wel eens een spookhuis gedaan dat (vrijwel) helemaal donker was. Maar dat was wel goed opgezet met lichtinval op precies de goede momenten. Stukken waar je moest kruipen of juist passages die heel erg nauw waren (stond ook een waarschuwing aan de ingang het niet geschikt was voor mensen die niet door de test-spleet passen). Doordat de uitwerking heel goed was gaf het een beklemmende sfeer en werkte het spookhuis juist heel erg goed.

Ik kan me voorstellen dat EP dit ook geprobeerd heeft, maar dat de ze het té toegankelijk hebben willen maken waardoor het benauwde effect juist weg valt.

Take Away vond ik persoonlijk oersaai, al was het qua theming wel héél mooi gedaan. Wellicht het meest sfeervolle spookhuis wat ik met van EP kan herinneren was eentje waarbij je door een riool ging en je constant in de spinnenwebben liep.. was voor ons het eerste spookhuis wat we deden, dus waren er nog spinnenwebben. Ik kan me voorstellen dat als je dit later op de avond doet het effect wel helemaal weg is.

Ik heb vorig jaar 2 avonden Traumatica bezocht en dit jaar staan er 4 avonden op de planning. Traumatica is in mijn ogen echt het beste Halloweenevenement dat ik bezocht heb (en dat zijn er toch verdomd veel door de jaren heen in Europa). Alles klopt: de sfeer, spookhuizen, attracties, scarezones, geweldige circusshow en een festivalgevoel zonder vreselijke popmuziek en hardstyle. Traumatica is gewoon écht goed. Vorig jaar waren de spookhuizen ook prima! Enkel Petting Zoo viel tegen, maar Wax Museum, Skin Deep en Tarot House waren pareltjes met veel scares!