Ik ben vorige week zaterdag 28 oktober naar Fright Nights geweest, één van de dagen dat het uitverkocht was met blijkbaar 22.000 man in het park. En mijn ervaringen waren ook niet om naar huis te schrijven....
(had ik maar veel foto's om deze lees wat makkelijker te maken, maar ik heb van het moment geprobeerd te genieten en dus weinig foto's en/of video's gemaakt)
Wij waren vroeg vertrokken vanuit Brabant om een goede parkeerplek te krijgen, aangezien wij ook de rampverhalen hebben gehoord. wij hadden nog redelijk geluk, wij kwamen net voor 10u aan en hadden een plek redelijk vooraan, onder de zonnepanelen. de parkeerwachters gebruikten de rijen die het minst ondergelopen waren. klinkt positief, maar er waren daardoor een heleboel rijen helemaal leeg. voor de zekerheid gecheckt of het niet te modderig was, gelukkig niet, dus op naar het park over een vies, modderig pad.
's Ochtends was er een tassencontrole. zeker goed om wapens te voorkomen, maar verdovende middelen zoals wiet zijn er véél te veel door geglipt, en dat was te merken. Naar gevoel kon je geen 100 meter lopen of je liep door een pluim van wiet. nóg erger was het roken en vapen, waar je nog geen 10 meter kon lopen of je zat al in een pluim. Ook in de wachtrijen van attracties en spookhuizen werd er gewoon gerookt, ondanks de omroepen en hoe dicht je op elkaar zat.
Ondanks dat wij er dus vroeg waren, liepen de wachtrijen snel op. Untamed had veel storingen de eerste twee uur, en ook Express Platform 13 was tot in de middag dicht. ondanks de storingen zijn we toch in de rij gaan staan voor Untamed, waarop de app 5 minuten stond, maar toch al snel 50(!) bleek te zijn. Blijkbaar update de app niet snel, en kreeg de tip van een medewerker om de fastlane wachttijden te gebruiken. de wachttijden liepen overal snel op naar 60+ minuten, maar gelukkig vond onze groep het niet erg om op te splitsen en dus in de Single Riders te gaan.
Onderweg naar de verschillende attracties zijn wij verschillende gebieden dooorgelopen waar de Spooky days waren, het kinderevent dat vóór de Fright nights gebeurt voor kinderen, met minder enge griezels. Deze stonden niet veel te doen, en begonnen uiteindelijk interacties met willekeurige tieners om de schaarste van kinderen te compenseren (en wat moeten die kinderen blij zijn dat ze er niet waren, want veel volk had de uitstraling dat ze je in elkaar zouden slaan als je maar een verkeerde blik naar ze gaf). Zelf ook wat interacties gehad, zoals de "monteuren" in Speed zone die mijn Toverland Halloween Nights muts zagen en het logo weg wilden draaiden om daarna kotsgeluiden te maken, uiteindelijk ook vanwege mijn Langnek sokken. Ook een gesprek met een viking in Pirate's Cove (??) was erg leuk, waar zij op zoek ging naar mede in het "schip" dat ze had veroverd. Natuurlijk zijn wij langs Festival Of Freaks geweest, waar wij (na een dansje) naar binnen mochten en dus ook Camp Of Curiosities in het daglicht konden doen. Was leuk, maar of het veel toevoegt vraag ik mij wel een beetje af. Er waren vooral tieners in de rij te vinden en amper kleine kinderen, en de normale rij was méér dan een uur lang. Of Spooky days echt succesvol te noemen is? Ik verwacht van niet.
Uiteindelijk was het tijd om eten te zoeken in het park, ongeveer een half uur voor de Fright Nights van start ging. Overal puilde het uit van de rijen en je kon amper ergens zitten, ook niet op de vele food courts. Bij Cock-A-Doodle-Doo uiteindelijk aangesloten en ons eten gehaald, waar wij uiteindelijk wel een half uur aan hebben besteed aan bestellen en krijgen. Mijn eten was prima, een chicken burger met friet, maar dus ook niks speciaals. 6,5/10. Na het eten was het eindelijk tijd om onze Fright Night te beginnen!
De scare zones waren redelijk aan de kleine kant, je merkte dat het qua doorstroom niet heel handig was bij sommigen. Vaak zag je de scare actors over het hoofd van de drukte en de schemer, en kon je ze alleen vinden door de hoge gekrijs van verschillende tienermeisjes te achterhalen. acteurs waren wel erg gaaf opgemaakt, met leuke kostuums en goede grime/maskers, alleen wel wat we al kenden van vorige jaren. De zones Nightmares en Ghostly Graveyard waren niet super qua opzet, Nightmares was te groot met te weinig acteurs en Ghostly Graveyard was te krap waardoor je er niet goed doorheen kwam en acteurs niet goed zag. De andere gebieden waren leuk met goede acteurs, en heb er weinig op aan te merken.
Wij hadden deze avond Jefferson Manor, The Villa, The Final Slay Ride, Psychoshock en Wicked Woods op de planning, ook op deze volgorde. We hadden genoeg tijd tussendoor gepland om de scarezones ook te kunnen bewonderen en aangezien de huizen steeds aan de andere kant van het park waren, kwamen we ook steeds langs elk gebied! Ik ga kort in op de spookhuizen zonder specifiek in te gaan op de thema's en andere dingen.
Jefferson Manor: qua scares super goed, de scare actors waren goed ingespeeld op de gasten, echter was het helaas file lopen, waardoor scares voor ons te zien waren en deels verpest werden. Door kort stil te staan toch een paar goede scares gehad. 7/10
The Villa: Een tof huis qua thema en vol met bekende scénes en gezichten, maar wéér filelopen. er waren goede scares en scare actors die je goed lieten schrikken, maar niet per se voor mij persoonlijk voor herhaling vatbaar. 6/10
The Final Slay Ride: (ik ga mogelijk iets dieper hier aangezien dit huis exclusief voor dit jaar was) De verrassing van de avond! Dit huis was heerlijk fout met toffe acteurs buiten en binnen in het huis, met een paar leuke scénes! Ik was meteen in de kerstsfeer toen we daar naar binnen liepen! een paar special effects waren helaas al kapot, maar dit heeft de ervaring niet per se verslechterd. Ik was niet per se bang in het huis, maar juist vrolijk vanwege de leuke en foute sfeer! natuurlijk wel een paar keer geschrokken van de goede scare actors! ik zou deze nogmaals willen doen als hij terug zou komen! Hij was zó fout dat ie goed was! 8/10
Psychoshock: Een leuk huis met goed acteurs en prima scares. De scénes zagen er goed uit en de acteurs deden goed hun werk met prima scares. de wachtrij puilde echter uit waardoor wij ons toch een beetje moesten haasten naar Wicked woods hierna. 7/10
En als laatste: Wicked Wood: Dit is een heel toffe "experience"(aangezien het buiten is kun je het geen spookhuis noemen haha) met een bijzondere omgeving. Heel tof is dat het landschap veel heuvelachtiger is dan bij bijvoorbeeld een Witches Forest in Toverland, en ook gaaf dat je een deel "je aan de railing moet vasthouden". Ook een paar goede effecten die ik nog nergens anders had gezien die super goed overkwamen, en hele goede acteurs! Enigste mindere was het einde, wat heel desoriënterend was en niet leuk voor degene die voorop liep van onze groep. 7,5/10
Uiteindelijk Sloten wij af in Festival of Freaks, waar wij dachten dat er een "groots einde" zou komen volgens walibi medewerkers. Uiteindelijk was het gewoon een verzameling van de acteurs die samen kwamen op het podium in het midden en de zone verlieten, dus daarna maar naar de uitgang. ondertussen was het begonnen met regen, voor het eerst deze dag. Omdat wij bang waren om vast te komen te zitten in modder, zijn wij spoedig naar de auto gegaan en hebben we niet gewacht op de onaangekondigde "mega-scare" bij de uitgang (die achteraf gecancelled was aangezien er een grimmige sfeer was en een paar acteurs gewond waren geraakt door bezoekers....) Ondanks dat wij er tijdig bij waren, was het uitrijden een HEL. onze auto kwam gelukkig zonder moeite van z'n plek, maar daarna moesten we aansluiten in de gigantische rij waar wij BIJNA EEN HEEL UUR stil hebben gestaan omdat er een auto vooraan in de rij iets van pech had. Tijdens deze wacht hebben wij veel oranje zwaailichten gezien van de sleepwagens die de vastgelopen auto's konden helpen. Of dit op initiatief van Walibi was of een ander bedrijf, geen idee.
Dus, om mijn ervaringen samen te vatten in één woord: meh. ik kom volgend jaar waarschijnlijk niet terug, misschien het jaar daarop wel, als ze veel van deze problemen heeft opgelost. Bedankt voor het lezen van dit gigantisch bericht, soms kan ik lekker door blijven typen zonder erbij na te denken haha!