Naar jaarlijkse traditie bezoek ik de Efteling op enkele zomeravonden. In het nieuwe concept is het elke dag een zomeravond, veel planning kwam er dus niet aan te pas. Hieronder volgt een lijstje met mijn indrukken van drie hoogseizoendagen in de Efteling. Je kan het lezen als een recensie, maar er zitten ook heel wat persoonlijke observaties in.
Groundhog Day
Het is een gevoel wat ik sinds corona heb in de Efteling: elke dag is precies hetzelfde. Er lijkt een soort mentaliteitswijziging gebeurd te zijn waarbij de focus ligt op de attracties en minder op alles eromheen. Zomerse aankleding is er bijna niet dit jaar. En ook het zomeravonden-concept is flink ingeperkt. De kans bestaat dat je als bezoeker geen zomers entertainment tegenkomt op een dagje Efteling. Bovendien is quasi al het entertainment gericht op kinderen, waardoor ouderen toch wat op de honger blijven zitten. Mis ik de zomeravonden van weleer dat het park tot middernacht geopend was en dat er verschillende podia met muziek te vinden waren? Jazeker! Begrijp ik dat het concept is afgevoerd om de drukte meer te spreiden? Jazeker! Toch hoop ik dat men een soort middenweg kan vinden. Live muziek is een goede sfeermaker. En nee, dan denk ik toch eerder aan Jelle's Meezingfestijn dan aan een trio mariachi's.
Slappe hap
Wees gerust, later in deze review ben ik positiever. Toch moet me nog even van het hart dat men de horeca niet op orde heeft op verschillende plekken in het park. Het was gisteren vrij druk in het park. Eventjes wachten op een portie eten is dan ook niet vreemd. Helaas voelde het aan alsof dat wachten vaak overbodig was. Medewerkers lijken al te vaak niet voldoende ingewerkt, waardoor ze heel inefficiënt te werk gaan en de boel nodeloos vertraagt. Let op, bij Polle was de bediening zeer vriendelijk en snel. Maar bij andere gelegenheden (Unox, Poffertje, Station de Oost) waar men niet eens zo'n uitgebreid assortiment biedt, liepen de wachttijden snel op.
Investeren maar!
Het park ligt er naar mijn gevoel opvallend goed bij dit seizoen. Daar mag de Efteling zeker na de coronaperiode een pluim voor krijgen. Droomvlucht ligt er piekfijn bij na de renovatie. Hetzelfde geldt voor het Herautenplein. Het is echt fijn om te zien dat men ook aan kleinere zaken in het park zoveel liefde geeft. Ook het Zomerstrand van Jokie biedt veel potentieel. Aanstaande winter verwacht ik een prima winterweide hier. Het nieuws dat Fata Morgana een grootschalige opknapbeurt zou krijgen, kan ik niet helemaal plaatsen. Gisteren lag alles er prima bij en ook langs buiten blinkt het gebouw.
Investeringen brengen ook wat overlast mee natuurlijk. De huidige entreesituatie blijft warrig, ook voor mensen die geregeld het park bezoeken. Zeker aan het eind van de dag dreigen hier enkele bottlenecks te ontstaan. Iets wat ik sinds een jaart ook zo erg mis: het Spookslot. Op een warme, drukke dag kon je daar altijd eventjes ontsnappen aan al het lawaai en de drukte. De sfeer die er hing zal ik nooit vergeten. Wat overigens ook een enorm gemis blijkt: de doorgang Promenade-Pirana die langs Spookslot liep. Hopelijk keert die terug bij Danse Macabre. Nu het toch over onderhoud gaat: de buurman van Danse Macabre schreeuwt al jaren om aandacht. Pirana ligt er niet goed bij. Quasi alle oude rotsen zijn weggehaald en de enkele rotsen die er nu nog staan, vertonen gaten en scheuren. Ook het stucwerk begint op veel plekken af te brokkelen. Tijd voor een grondige renovatie om deze attractie weer de grandeur van weleer te geven!
Conclusie: een 8+
De Efteling blijft een prachtig park. Zeker op een zonnige dag kijk je hier je ogen uit. Een opmerkelijke favoriet van mij deze zomer: de Sprookjesboomshow. Lang geleden dat ik zo erg moest lachen met een show. De acteurs hebben het naar hun zin en er is erg veel interactie met het publiek.
Hoe gaat een bezoek dan naar die 9+ voor mij?
Hoewel de wachttijden goed meevallen en men sterk inzet op groupers, valt dit bij de horeca enorm tegen. Zorg voor een betere routine bij je horeca en de gast zal minder gefrustreerd zijn.
Verder lijkt ook een investering in enkele kleinere flatrides me best nodig, zeker met het oog op de toekomst. De Halve Maen was gesloten en de Polka is gesloopt. Op die veredelde speeltuin na valt er dan in het Ruigrijk weinig te beleven voor de niet-durfals.
Kortom, doe zo voort Efteling en ik zie jullie graag volgende zomer terug!