brandhout Dus Europa-Park moet Disney evenaren ? Waarom de Efteling niet ?
Dat zegt niemand.. maar als je naar thema gaat kijken, dan is het logisch dat je gaat vergelijken met het beste voorbeeld dat er is. Dan zit je - afhankelijk van welk element - al snel bij parken als Disney, Universal, Efteling of PHL.
brandhout Thematisch is
Wodan > Joris en de draak
Alpenexpress "Enzian" nieuw en oud > Max&Moritz
Voltron > Baron 1898
Eurosat > Vogel Rok
Josefina’s Keizerliche Zauberreise > Gondoletta
Ik zou de kartonnen platen met wat fluo verf er op niet beter durven te noemen dan de Theming van Vogel Rok. In tegendeel zelfs. Bij Voltron ga je vooral langs backstage areas terwijl Baron volledig afgewerkt is (ooit opgevallen dat er goudstaven onder aan de drop in de muur zitten). De theming van Baron mag dan wel vooral op de grond zijn in de vorm van zand en bomen, er is beduidend meer gedaan dan bij voltron.. dat is niet eens een mening maar kun je vrij objectief vast stellen.
brandhout Silver Star is inderdaad thematisch geen topper, maar een Python of Goliath is dat ook niet. Hoe zou je zoiets überhaupt beter aankleden ?
Nou, zo had de python ooit bloempotten verwerkt zitten in zijn supports (waarom ze dat niet meer gedaan hebben is me een raadsel) of zijn andere grote banen afgewerkt met Rotsen of bomen en dergelijke. Shambhala is bijvoorbeeld nog veel groter dan Silver Star.. heeft ook niet veel theming (want op die hoogte is dat inderdaad heel lastig), maar er is wel degelijk iets gemaakt met een splash en een gethematiseerde Tunnel.. Bij SiSta waren er meer dan genoeg kansen maar die zijn stuk voor stuk gewoon blijven liggen.
brandhout Zo kan ik natuurlijk even doorgaan. Ik snap niet waarom iedereen zo extreem kritisch op Europa-Park is terwijl een Efteling of Walibi Flevo ook gewoon geregeld missers heeft.
Omdat we nu in een EP topic zitten.. en gebaseerd op deze reactie heb ik het gevoel dat je werkelijk nog nooit een Efteling of Walibi topic geopend hebt, want die krijgen beiden toch ook behóórlijk wat kritiek te verwerken.
En in de meeste gevallen ook wel terecht. Natuurlijk zijn sommige dingen budgettair gewoonweg niet rationeel mogelijk, maar EP laat toch wel héél veel steken vallen op héél erg basic dingen. En walibi? Tsja.. Daar liggen de verwachten uiteraard een pak lager, want het is om te beginnen al meer een attractiepark dan een themapark en ze hebben daar al zeker niet een Award voor Beste park ter wereld aangeschaft.. En dan mogen de verwachtijngen toch ook wel wat anders liggen lijkt me.