pretparkgekkie05-10 Het is niet alsof deze coasters die je opnoemt gewoon even zijn neergezet, ze kosten ook gewoon bakken met geld, en stiekem zijn het toch erg leuke coasters die meedoen in de top van Europa.
Ok.. Wodan word meestal tesamen met Troy gezien als beste Woodie van Europa (Die Nep-Woodie van Zweden even buiten beschouwing gelaten).
Maar verder staat er eigenlijk niets waarvan je met een serieus gezicht kunt beweren dat ze bij de Europese top horen. EP heeft bar weinig échte publiekstrekkers, maar trekt mensen toch met name vanwege het feit dat je het park onmogelijk op één dag kunt doen. Oftewel: Kwantiteit. En dan heb ik het niet alleen over de kwantiteit aan attracties maar ook de kwantiteit aan attracties die je daadwerkelijk kunt doen. (AKA: capaciteit).
Daarnaast is het park inderdaad altijd aardig fair geweest qua prijzen, maar die periode lijkt ook voorbij te zijn.
Michael Onder de streep blinkt EP nergens in uit
Jawel dus: Aantal attracties en Capaciteit. De eerste is waarvoor mensen komen, de tweede waarvoor ze terug gaan.
Maar dat ze op andere vlakken gemiddeld genomen zéér middelmatig scoren, wil nog niet zeggen dat we er geen kritiek op mogen hebben.
Een maat van me zegt altijd: Het perfecte park bestaat niet. En zo is het. Natuulrijk zal de ene persoon wat meer op het één letten en het andere persoon wat meer op het ander.
Een ding wat je in mijn ogen echter niet mag doen, is een park als EP (qua totaalplaatje in elk geval) vergelijken met een Disney park. Mensen gaan niet naar Disney omdat het een pretpark is. Mensen gaan naar Disney voor de IP's die er achter zitten. Er is werkelijk geen ander park ter wereld dat het zich kan veroorloven om 30 jaar lang niets nieuws te zetten en dan alsnog zulke schandalige prijzen te vragen voor eigenlijk alles. Disney kan dat puur en alleen omdat mensen er compleet anders tegenaan kijken dan hoe ze tegen een "normaal" pretpark aan kijken.
Hetzelfde kun je in zekere zin ook van Universal en Plopsa zeggen overigens, maar in beide gevallen niet zo sterk als bij Disney.