Johan het zou me niets verbazen als er al concepten lagen voor het opknappen van dit gebied. Als je kijkt naar wat ze de afgelopen jaren al aangepakt hebben aan (oude) attracties kan het bijna niet anders dat er voor dit deel ook al concepten of zelfs wat concretere plannen waren.

Ik hoorde idd geruchten dat er sowieso lange-termijn plannen waren om dit op te knappen.
Dus kan mij voorstellen dat er al wel eea aan concepten bedacht was voor dit, het zal vast geen 100% uitwerking zijn geweest, maar grote kans dat de hoofdlijnen al wel bepaald waren.

24 dagen later

Op basis van de eerste ontwerptekening hadden we al een vermoeden, maar deze ingediende bouwtekeningen bevestigen dan toch echt dat er geen sprake zal zijn van een nieuwe Zauberwelt of andere overdekte sectie.

De huisjes aan de kant van het station van de Alpenexpress zullen behouden blijven maar voor de rest zal het walkthrough gedeelte outdoor worden. Persoonlijk vind ik dit erg jammer, want de Zauberwelt was een van de weinige mooie indoor stukjes in dit deel van het park, er is daar al zoveel outdoor.

    Trollenbol Zeker erg jammer. De hal was wat mij betreft een stuk levendiger dan het open gedeelte van bijvoorbeeld Arthur.

    Ontzettend jammer dat het indoorgedeelte niet meer terug komt, maar het zal qua kosten vermoedelijk wel interessanter zijn.

    Erg jammer dat het indoor stukje weggaat, vond het erg sfeervol. Dat terwijl EuropaPark juist probeert meer indoor te bouwen voor weersomstandigheden.

    In het Looopings bericht wordt ook verteld dat ze het in het voorjaar willen openen door dag en nacht eraan te werken, ik hoop dan wel dat ze alles in 1 keer openen en niet het daarna afmaken zoals bij Josefina's.

      pretparkgekkie05-10 Inderdaad. In Europa-Park zijn attracties nooit 'af' (lees: er wordt naderhand altijd meuk bijgepropt) maar de staat waarin enkele recente attracties zijn opgeleverd is toch wel armzalig te noemen. Het is niet te hopen dat dat ook weer hier gaat gebeuren.

      Ja, natuurlijk wil je deze attracties zo snel mogelijk weer draaiend hebben i.v.m. de capaciteit maar liever heb ik nog dat er een mooi product wordt opgeleverd.

      • Chingu heeft hierop gereageerd.

        Trollenbol dat is toch redelijk kort door de bocht… wat is er dan zo dramatisch opgeleverd?

          Chingu Let's see. Josefinas is een regelrechte aanfluiting, zo is het beloofde station nooit waargemaakt. De vernieuwde Eurosat werd ook niet bepaald positief ontvangen bij opening. Als ik het me goed herinner heeft men al vrij snel enkele effecten uitgeschakeld omdat ze zo armzalig waren. En wie herinnert zich de eerste versie van de ''nieuwe'' muziek van Abenteuer Atlantis, dat een vrijwel noot voor noot kopie van het origineel was?

          Maar ook van langer terug zijn er voorbeelden: Piccolo Mondo werd geopend terwijl een van de scenes bij wijze van spreken nog niet eens in de grondverf stond (toevallig pas geleden hier op het forum nog voorbij gekomen).

          Allemaal voorbeelden van projecten waarbij het park véél te enthousiast was om iets nieuws te presenteren en zichzelf in mijn ogen goed voorschut zette.

            Trollenbol Josefinas is een regelrechte aanfluiting, zo is het beloofde station nooit waargemaakt

            Wat had er voor een station moeten komen dan? Ik heb de attractie 2 weken geleden gedaan en ik vond het een prima vervanging van de zwaar verouderde jungle vaart.

              Njit dit was de conceptart die ooit gedeeld werd door Europa-Park.

              • Njit heeft hierop gereageerd.

                Quefox_ ik heb nou niet het gevoel dat de rit met zo'n station 10x beter zou worden.

                Het valt me nu pas op op die concept van dat station, maar staat daar rechtsboven nou al een nieuw ingang voor de LogFlume?
                Want dat bevestigd dan dat er al langer plannen liggen voor een ombouw zoals hier al eerder geroepen.
                Ben benieuwd of we daar wel wat terugzien, of ze de oude situatie behouden. Dat zou dan wat kunnen zeggen of de ombouw plaats vind volgens plannen die er al langer liggen

                Edit: Dat is natuurlijk niet de Tiroler Wildwasserbahn maar het Adventure Food Station wat dan omgebouwd zou moeten worden.
                Door het niet doorgaan van dit nieuwe stationsgebouw voor Josafina's en de ombouw van Adventure Food Station blijft dit gebied wel een ratjetoe.
                Hopelijk weten ze na de werkzaamheden die nu plaats moeten vinden door de brand, alsnog dit gebied aan te pakken zodat het één Oostenrijks geheel wordt. Zeker als de AlpenExpress en Tiroler Wildwasserbahn een mooi nieuw gebied zijn volgend jaar, zou het mooi zijn als alles in thema wordt aan deze zijde van de vijver.

                Dat nieuwe station is voor zover ik weet uitgesteld, niet geannuleerd.

                  Michael maar ongeacht of het uitgesteld is of geannuleerd, er staat nu iets wat maar half af is. Het is godzijdank al beter dan het eerste seizoen, maar ik sluit me aan bij Trollenbol en heb liever dat ze iets gewoon in één keer afmaken.

                  • Ivetje heeft hierop gereageerd.

                    Trollenbol Lastig. Ik had graag een nieuwe versie van de grot gezien, maar in Zwitserland en Oostenrijk ontbreekt 't in het park een beetje aan bergen en natuur. Als ze hier een leuk stukje natuur zetten met loopbruggetjes en watervalletjes en rotsen en twee attracties er doorheen is dat wel een stukje Alpen dat nu mist.

                    • Mark vindt dit leuk.

                    Quefox_ maar hadden ze die hele attractie dan dicht moeten houden al die tijd, alleen maar omdat het station nog niet zo is als op de concept art? Sowieso is een concept art natuurlijk altijd nog maar een concept, kan altijd afwijken. Geen idee waarom ze dit station nog niet hebben gebouwd, maar ik vind het geen probleem eigenlijk. Het huidige station voldoet prima en ik heb dan liever dit station en een attractie die open is dan jaren een dichte attractie, alleen vanwege een station.

                      Ivetje jaren dicht is natuurlijk overdreven. Ze hadden de attractie makkelijk een seizoen dicht kunnen houden, om dan in één keer de gehele retheme te doen. In plaats daarvan hebben ze in de eerste winterstop een soort mislukte rondvaart door een plastic tuin op jungle vlotten gepresenteerd, om daarna een jaar later in de winterstop e.e.a. aan te pakken, eindelijk die nieuwe boten plaatsen en het station uit de plannen te schrappen.

                        Quefox_ jaren dicht is natuurlijk overdreven.

                        Nouja.. Het Nieuwe themagebied met spectaculaire achtbaan (nu: Voltron) zou oorspronkelijk ook al behoorlijk wat jaren geleden geopend zijn. De eerste uitstel herinner ik me niet meer, maar dat ging al over aardig wat jaartjes. Onder andere Voletarium heeft toen voorrang gekregen meen ik. Toen was er uitstel wegens corona. Toen was er nog eens uitstel vanwege de brand in Piraten (althans: er is altijd beweert is dat de brand geen invloed heeft gehad op andere projecten, maar gezien we wederom geen officiele reden weten lijkt het toch dat ze achteraf Kroatië hebben moeten uitstellen). En dan nóg zou de baan eigenlijk dit jaar half moeten openen.

                        Uiteindelijk is het dan wederom uitgesteld naar 2024 waardoor ze nu (hopelijk) alles in één keer kunnen openen.

                        Het zou me in elk geval niet verbazen als er bij de Flossfahrt zich (ook) problemen hebben voor gedaan. Door in fases te bouwen kon het station uiteindelijk redelijk gemakkelijk weg bezuinigd worden. Ik kan me best voorstellen dat er ook bij Kroatië veel grotere plannen waren. Ik kan me bijna niet voorstellen dat die draaischijf outdoor plaatsen het oorspronkelijke plan was.

                        Daarnaast is het in fases bouwen - gek genoeg - ook goedkoper ivm het weg schrijven van de kosten. Vandaar dat je dit bij steeds meer parken wel terug ziet. Het zou mij niet verbazen als er een combinatie van factoren speelt (is dat eigenlijk niet altijd wel zo) waardoor deze bouwwijze zuiniger is en makkelijker kan inspelen op eventuele problemen (dusnoods met het compleet weg bezuinigen er van).

                        Het punt waar ik het schoentje eigenlijk het meeste vind knellen: Normaliter zou EP verzekerd moeten zijn om het geheel terug te bouwen. Dus ook INCLUSIEF darkride gedeelte. De meeste verzekeringen werken volgens een principe waarbij het park het geld daarvoor niet in eigen zakken kan steken (en dus voor een ander project kan gebruiken), al hoeft dat natuurlijk hier niet het geval te zijn.. Dus ik vraag me wel af wat hier mis is gegaan in financiele zin.

                          Coasterfrenzy Het punt waar ik het schoentje eigenlijk het meeste vind knellen: Normaliter zou EP verzekerd moeten zijn om het geheel terug te bouwen. Dus ook INCLUSIEF darkride gedeelte. De meeste verzekeringen werken volgens een principe waarbij het park het geld daarvoor niet in eigen zakken kan steken (en dus voor een ander project kan gebruiken), al hoeft dat natuurlijk hier niet het geval te zijn.. Dus ik vraag me wel af wat hier mis is gegaan in financiele zin.

                          Ik heb niet zoveel verstand van verzekeren, maar zou het niet kunnen dat de bouwkosten tegenwoordig veel hoger liggen dan wat de verzekerde waarde van de attractie was?

                          • Jules heeft hierop gereageerd.