Ik kwam gisteren onderstaande video tegen. YouTube-account Papas Welt plaatste heerlijke beelden over de geschiedenis van Phantasialand in de jaren 80 en 90. En hoewel ik van de echte kenners begrijp dat met name 'Illusionen fur Millionen' al een tijdje online rondzwerft waren het voor mij nieuwe beelden, misschien voor anderen op het forum ook.
Heerlijk om de rijke geschiedenis van het park te zien en te bedenken wat daar dus de afgelopen pak 'm beet 30 jaar aan ontwikkelingen heeft plaatsgevonden. Mocht je interesse hebben dan zie je veel originele Schwarzkopf-track, beelden van de Hollywood Tour zo vlak na de opening en een blik achter de schermen bij Silbermine. Maar ook prachtige beelden van fantastisch werkende animatronics in Geister Rikscha en de "dinotunnel" en bij klassieke animatronicshows. En... jaren-tachtig-Duitse-heren-met-grote-snorren die de techniek achter attracties uitleggen... Ik heb me er erg goed mee vermaakt!

Hier nog even de directe link naar de video ook

Tof! Daar ga ik zeker even de tijd voor nemen om te bekijken!

Ik heb even een losse link naar de video toegevoegd ook want embeds worden door de uploader niet toegestaan.

Machtig mooi zulke oude video’s. Prachtig om te zien dat ze inmiddels zowat het hele park hebben afgebroken en opnieuw hebben opgebouwd.

Ik zit me te bedenken welke attracties er nog staan sinds de eerste keer dat ik het park heb bezocht. Ik denk eigenlijk alleen Geister Rikscha en Crazy Bats.

Ron Hmm, Crazy Bats zou ik niet meetellen, een VR beleving is iets heel anders dan een donkere coaster. Maar inderdaad, alleen Geister Riksha staat er nog die nog zeer oud is.

Phantasialand was mijn eerste "buitenlandse" pretpark. Dat moet 1972/1973 zijn geweest, dus vlak na de opening van het park. Een bezoek met de verkeersbrigadiers van mijn middelbare school in Geleen. Het bezoekje tijdens de middag, want een dagverblijf leek toen niet de moeite waard. Dus ik heb veel van de beelden gezien en het park zien ontwikkelen naar wat het nu is. Mooi om dat voor een groot deel in de film terug te zien.

Als ik het zo zie was Phantasialand vroeger toch wel een interessanter en afwisselender park, met een grote darkride en een aantal animatronicshows.

Nu ligt de focus vooral op thrill en kwalitatief goed uitgewerkte themagebieden. Maar deze gebieden hebben geen ‘bewoners’ en komen daarom wat leeg en doods over.

Progress Dat vind ik niet, het heeft inderdaad geen bewoners. Maar er is zoveel sfeer in de themagebieden, dat het niet leeg en doods aanvoelt

Qua niveau van attracties en vooral thematisering is het park wel echt op vooruit gegaan. Als het park nogsteeds bijvoorbeeld die standaard logflume had en die verouderde darkrides, dan was het park lang niet zo populair geweest.

Enig nadeel is dat het park zoveel minder animatronics in huis heeft nu. Meer animatronics en ook darkrides zouden zeer welkom zijn.

Progress Als ik het zo zie was Phantasialand vroeger toch wel een interessanter en afwisselender park, met een grote darkride en een aantal animatronicshows.

Natuurlijk was Phantasialand in het begin van haar bestaan een afwisselend park, maar zoals zoveel andere parken stond de hele ontwikkeling van attractieparken nog in de kinderschoenen. Een Mexicaans deel, Western, Berlijn , maar ook kermisattracties zoals een polyp en condor, of een dolfijnenshow (op die locatie ligt nu ijs trouwens ;-)).
        De animatronicshows waren uniek (overigens met als basis poppen die uit televisieshows kwamen).

Maar het park heeft zich in mijn ogen uitstekend ontwikkeld en had het, achteraf gezien, niet op dat historische perspectief moeten doorborduren. Een fikse brand heeft ze zeker een goede zet in de richting gegeven.

Eduard Maar het park heeft zich in mijn ogen uitstekend ontwikkeld en had het, achteraf gezien, niet op dat historische perspectief moeten doorborduren. Een fikse brand heeft ze zeker een goede zet in de richting gegeven.

Helemaal mee eens. Ik ben er zelf voor het eerst geweest in de jaren 90, nog voor de enorme transformatie van allerlei themagebieden en nog voor de brand van de Gebirgsbahn. Ja, Phantasialand was een afwisselend park, en dat is het nu nog steeds maar dan met een veel hogere kwaliteitsstandaard.

Oké... ik begrijp dat met het slopen van darkrides en bouwen van thrill rides de verhouding wat scheef is geworden. Maar laten we eerlijk zijn; eigenlijk was ie dat vroeger ook maar dan andersom. Ze hadden 4 volwaardige darkrides (1001 nacht, geister rikscha, Hollywood Tour en Silbermine) en ook de monorail had nog wat darkride. Was dat niet een beetje teveel van 't goede? 😉. Daarnaast hebben we wel Maus teruggekregen en verwacht ik dat één van de volgende investeringen echt wel een darkride gaat worden.

Prachtige beelden trouwens!

Interessante video, die ga ik zeker even bekijken. Bedankt voor het delen.

Verder vindt ik het zeer interessant te zien hoe het park zich heeft ontwikkeld over de afgelopen decennia...

Bijzonder hierin is de toegepast creativiteit (en kwaliteit), zeker gezien de beperkte uitbreidingsmogelijkheden, zowel binnen de parkgrenzen als daarbuiten. Telkens zijn het enorme projecten waarbij een deel van het park geheel tegen de vlakte gaat om plaats te maken voor het volgende enorme bouwproject. Dat is wel mijn stijl (en vaak ook de enige goede optie van het park), ouwe 'meuk' weg en weer wat moois nieuw bouwen! 😅

Er zijn inderdaad in deze fase van het park wat minder rustige darkrides incl. animatronics etc. maar denk dat dit een bewuste koers is. In de huidige tijdgeest is een darkride al snel suf en moeten er flink wat poen tegenaan worden gegooid om een publieksfavoriet (of er überhaupt iets van herhaalwaarde) te neer te kunnen zetten. Beter ineens iets goed (en uniek) doen dan een middelmatig iets neerplempen weten ze in Brühl maar al te goed. Hoe zat het ook al weer met de jaren oude geruchten van een Templo Del Fuego type attractie? 😉

Eduard of een dolfijnenshow (op die locatie ligt nu ijs trouwens ;-)).

Eduard, is dat cryptisch ? Kan mij niet herinneren dat er een Dolfijnenshow was in Phantasialand.
              Kan je vertellen waar het ergens is in het huidige park ?

Thijs82 Telkens zijn het enorme projecten waarbij een deel van het park geheel tegen de vlakte gaat om plaats te maken voor het volgende enorme bouwproject

Ik vraag me dan af of er ooit een tijd komt dat Klugheim en Rookburgh tegen de vlakte gaan voor iets revolutionairs van die tijd. Nu lijkt het onmogelijk, maar Taron en Fly waren ook onvoorstelbaar 30 jaar geleden.

TuttiFrutti Misschien hebben ze ondertussen een nieuw gemeentebestuur en andere buren, waardoor ze buiten de grenzen kunnen uitbreiden😉

MrRC Kan je vertellen waar het ergens is in het huidige park ?

Inmiddels heb je gezien dat dit van mij niet cryptisch was. De shows vonden de laatste jaren plaats op de plek waar nu de ijsshows worden gegeven.

BjornB En hoewel ik van de echte kenners begrijp dat met name 'Illusionen fur Millionen' al een tijdje online rondzwerft

Deze hele video is een samenraapsel van 3 andere video's die al jaren op YouTube te vinden zijn en dus van andere kanalen zijn geplukt, zonder bronvermelding. Van de parkband is zelfs een flink deel afgeknipt. En waarom heeft 'Papas Welt' die gruwelijk irritante tekst onderin beeld toegevoegd? Het is niet om aan te zien.

Verdoe je tijd dus niet met deze schaamteloze reupload maar gun je clicks aan de oorspronkelijke uploaders hier:

Parkband 1991, oorspronkelijk geüpload door Taloc Talocan:
                  https://youtu.be/KJjVt7sw1oo

Illusionen für Millionen uit 1990, oorspronkelijk geüpload door DREAMTVSELECT:
                  https://youtu.be/RLWqoCzQ7pQ

Park der Puppen uit 1989, oorspronkelijk geüpload door Coaster Guide:
                  https://youtu.be/KmTkcZkBBwY

Jozz Oké... ik begrijp dat met het slopen van darkrides en bouwen van thrill rides de verhouding wat scheef is geworden. Maar laten we eerlijk zijn; eigenlijk was ie dat vroeger ook maar dan andersom. Ze hadden 4 volwaardige darkrides (1001 nacht, geister rikscha, Hollywood Tour en Silbermine) en ook de monorail had nog wat darkride. Was dat niet een beetje teveel van 't goede? 😉. Daarnaast hebben we wel Maus teruggekregen en verwacht ik dat één van de volgende investeringen echt wel een darkride gaat worden.

Zelfs de fan-community rondom het park klaagt er al aardig over dat het aanbod te veel op thrill gericht is.

Natuurlijk is een achtbaan wat makkelijker in te werken. Kijk naar klugheim of Rookburgh waar de baan overal tussen de theming en de gebouwen door loopt. Hierdoor heb je veel plek voor je gasten én voor de achtbanen. Met een darkride word dat een heel stuk lastiger.

Daarnaast krijg je simpelweg een probleem dat een traditionele darkride (zonder IP) een enorm risico in aanschaf is. Het is onwaarschijnlijk dat zo'n attractie zich nog terug verdient. Een interactieve darkride hebben ze al, dus zelfs als ze een darkride gaan zetten is de kans groot dat het een thrill-versie word. Denk aan zoiets als spiderman of Harry Potter.. Wat dan toch ook niet voor iedereen meer geschikt is.

Ik heb wel ooit gehoord dat het park geïnteresseerd zou zijn in een Spiderman systeem, maar of het er ook ooit gaat komen is natuurlijk de vraag. Zowel een Spiderman als een Harry Potter zou perfect gebouwd kunnen worden op de plek van de Hollywood tour. Op de plek van de Geister Riskscha past zoiets niet gezien de enorme hoogte die de systemen nodig hebben, dus daar verwacht ik dan eerder een achtbaan met darkride elementen ofzo.

een tweede darkride (thrill-achtig of niet) heeft het park in elk geval wel écht nodig.