Wondersteffel
Dat soort industriële pompen zijn het zeker, Flygt is een grote speler in deze. Geen idee of die momenteel ook op de Pirana zitten, maar je kan aan dit soort modellen denken:
https://www.pompdirect.nl/website/images/stories/pdf/flygtpompen/brochures/flygt-propeller-pompen.pdf
De PL-serie pompen (pag 9) hebben een vermogen tot ong 500 kW en worden gebruikt voor attracties. Volgens mij staan er 3 v.d. 4 aan normaliter zodat je een vermogen van 1500 kW per uur scoort. Oftewel 1/3 van het jaarverbruik van 1 huishouden, maar dan per uur.
Als bovenstaande klopt en Pirana draait ongeveer 250 dagen per jaar (minus dec-mrt) à 9 uur gemiddeld per dag is 2250 uur à 1500 kW en je draait 3.375.000 kWh per jaar. Oftewel 750 huishoudens van 4.500 kWh.
Edit: Eftepedia meld 4 pompen van 300kW, wat de berekening iets gunstiger zou maken. Maar het blijft veel zoals bovenstaande berekening laat zien.
Nu ben ik verder niet heel erg thuis in de pompen business, maar ik ben best benieuwd in hoe verre het rendement van die dingen over de jaren veel beter is geworden en het verbruik lager. Zoals zoveel elektrische apparaten.