Japio het hangt erg samen met de (keuzes van) de ontwerper.
Nee.. het zit uiteindelijk bij het bestuur van de Efteling. Die beslissen of ze akkoord gaan met wat een ontwerper tekent.
Quefox_ Ik denk dat sommigen langzaamaan misschien ook maar moeten accepteren dat we te maken hebben met een nieuwe generatie ontwerpers die allemaal een eigen, net wat andere stijl hebben.
Een eigen en andere stijl is één ding. Compleet een andere kant op gaan is een ander ding.
Bij de lessen grafisch ontwerp op de Hogeschool werd er één ding enorm hard in gepompt: Het gaat niet over mooi of niet mooi, want smaken verschillen.. Het gaat over goed of niet goed.
Wat de leraar daarmee bedoelde is dat je als bedrijf of merk een bepaalde huisstijl hebt en whatever je ontwerpt bij die huisstijl dient te horen.
Daar kun je best een beetje van afwijken. Het voorbeeld van Assepoester dat je noemt heeft wellicht wat afwijking, maar past op zich nog steeds in de huisstijl van de efteling. Echter volledig cartoonesk gaan met massa's aan gezichten is gewoonweg fout.. Het cartooneske op zichzelf had - met wat moeite - er nog in kunnen passen. Zeker naarmate begroeiing en weersinvloeden hun spel doen (daar mag je best rekening mee houden), maar ze hebben het veel te ver door gedreven.
Uiteindelijk kán het natuurlijk weer wél in de huisstijl gaan passen, maar dan moet eigenlijk die hele hoek in de stijl veranderen (Tekenfilm-rijk??). M&M zit al aardig tussen het Eftelingse en het Cartoonesque in, maar Dance Macabre gaat dit overduidelijk niet zijn en ook Fata Morgana zal - hopelijk - nooit in die vorm worden gegoten.