Aurelius De eerste waterval die je in dat filmpje ziet is de befaamde Doorgang door de Rode Zee met twee strakke watervalmuren aan weerszijden van je vlot. Dat die zo artificieel oogt is dus eerder noodzaak dan creatieve keuze.
Aah.. dat had ik niet direct herkend.. in dat geval mag het wel. Zoals inmiddels wel meer reacties aangeven is het wel een cool effect (ook al zie je het bij heel veel andere rapids ook terug).
Japio Plus, die spuitende beelden maken de daadwerkelijke dubbele waterval een beetje een anticlimax. Die ziet er namelijk spectaculair uit, maar maakt je niet super nat.
Ik weet niet of dat persé een anti-climax is. Neem bijvoorbeeld een film. De climax loopt altijd naar een punt toe waar de held zo goed als dood is. Dat er geen hoop meer is. Maar last-minute komt alles opeens tóch nog goed.
Ik denk dat de meeste mensen gewoon niet blij zouden zijn als ze soaked worden.. maar juist de spanningsopbouw dat het wel eens zou kunnen gebeuren maakt dat zoiets goed werkt. Denk bijvoorbeeld ook aan het typische effect van de waterval waar je onderdoor dreigt te gaan, maar die dan nét op tijd stopt. Dat soort effecten zijn populair en werken gewoon goed.