Ik rij zelf sinds begin 2022 volledig elektrisch (BMW I4) na eerst verschillende jaren hybride te hebben gereden. Een auto met een WLTP actieradius van 590km waar in de zomer ongeveer 510km van overblijft en in de winter net aan 400km. Al heb ik in de zomer al enkele keren gehad dat ik de WLTP van 590km heb aan kunnen tikken (en nee niet met de airco uit, 10% onder de max. snelheid, etc. ;-). Kortom: meer dan tevreden over de actieradius.
Naast de zakelijke laadpas (druppel) beschik ik over een BMW laadpas (ook digitaal via de app door scannen QR code bij laadpaal), ANWB laadpas en heb ik een account aangemaakt bij zowel Fastned, Ionity als Tesla. De ANWB laadpas zit alleen voor de zekerheid achter het zonnescherm maar is in de praktijk nog nooit gebruikt.
Fastned ervaring: De Fastned laadeilanden schieten net zoals Ionity en Tesla als paddenstoelen uit de grond. Waar je tot een jaar geleden nog moest zoeken kom je er bijvoorbeeld nu, bijvoorbeeld als je reist naar Disneyland Parijs, er aan de A1 voldoende tegen. En vaak ook met zes of meer laadplekken. Wat een mooie feature is, die Tesla rijders ook wel herkennen, is de optie autoscharge. Je koppelt een keer tijdens een laadsessie je laadpas aan je auto en bij alle volgende keren begint je auto direct op te laden zodra je de stekker aan de auto hangt. Geen laadpas of app meer nodig. Nadeel wat ik te vaak bij bij Fastned ervaar is de manier waarop wordt omgegaan met loadbalacing. Waar vaak wordt geadverteerd met 150KW+ laden blijkt dat in de praktijk, zodra er meer auto's staan, vies tegen te vallen en zakt de laadcapaciteit fors in tot 50KW (bij minder dan 50% SOC). Laden bij Fastned is in verhouding met bijvoorbeeld Tesla duur als je het standaard abonnement hebt. De kosten variëren daar van 59 cent (o.a. Frankrijk) tot 69 cent (in de meeste overige landen) per KW. Dat i.c.m. mijn ervaring wat betreft loadbalacing maakt dat ik Fastned niet als favoriet laadstation gebruik.
Ionity ervaring: Bij de BMW zat in het eerste jaar gratis toegang tot de Ionity laadpalen waar je vervolgens tegen een fors lager tarief naar de fastcharger kon (max. 34 cent per KW). Ik heb daar vorig jaar vooral tijdens de vakanties in Europa veel gebruik van gemaakt en daar de route ook nog op aangepast. Vertrouwen op de sublieme navigatie van BMW (daar later over meer) durfde ik in het begin nog niet. Want stel je voor dat je nog maar 40% hebt en de laadpaal is kapot.... (met de ervaring van nu lach ik om deze laadstress 😄). Zeker de nieuwe laadpalen van Ionity (350KW+) zijn echt een verademing. Ook deze laadeilanden zie je overal verschijnen en via de website is ook zichtbaar waar nieuwe laadpalen gebouwd worden. Zo ben ik nu met mijn gezin in Peschiera del Garda (nee, niet camping Bella Italia). Daar kon je vorig jaar nog geen laadeiland vinden nu is er een bij de afslag van de A22 (brennerpas) gebouwd t.h.v. Affi. Rond de 20 laadpalen. Daar hebben we overigens bij aankomst nog even geladen en zelfs bij meer dan 50% bezet haalden we daar een max. van 190KW (auto kan tot 225KW max. laden). Daarnaast is er op dit moment ook nog een in aanbouw tussen Peschiera en Lasize. Laden zonder actietarief en zonder standaard abonnement bij Ionity is kostbaar. Bij de meeste laadpalen bepaal je 79 cent per KW. Stel je haalt 180 watt per kilometer dan zijn je kosten bij 15 kilometer dus ongeveer € 2,10. Zet daar een auto op benzine tegenover die ook 1:15 haalt dan kan die in Oostenrijk en Italië tanken voor nog geen € 2,00 (of zelfs nog onder de € 1,90 zoals in Oostenrijk). Dan is elektrisch rijden in eens niet meer "goedkoop" zodra je op vakantie gaat.
Ervaringen Tesla: Kort: top! Zeker nu Tesla na een korte testperiode nagenoeg alle laadpalen voor niet Tesla rijders heeft opengezet behoort alle laadstress tot het verleden. Tesla laadpleinen zijn groot en 9 van de 10 keer is er voldoende plaats om te laden. De laadkosten zijn daarnaast in vergelijking met Fastned en Ionity relatief laag. Zo is laden, afhankelijk van tijdstip, al voor minder dan 50 cent per KW mogelijk. De manier waarop Tesla omgaat met laadpaalklevers is ook goed. Is meer dan 50% van de laadpalen bezet dan betaal je een extra heffing die kan oplopen tot € 1,00 per minuut dat je langer staat nadat je auto volgeladen is. Dit gaat 5 minuten na het voltooien van het laden in. Het activeren van het laden gaat overigens, zonder Tesla, ook eenvoudig. Je opent de app, je selecteert het nummer van de laadpaal en gaan. Zorg er wel voor dat je vooraf je betalingsgegevens hebt ingevoerd EN hebt laten verifiëren bij Tesla. Dat is een korte handeling maar die wil je eigenlijk niet bij de laadpaal nog willen doen. Toch heb ik een klein minpuntje (uit eigen ervaring). Zo heb ik onlangs meegemaakt dat bij de Tesla laadplaats in Leonberg dat de CCS stekker een kleine inkeping miste (oude versie). Hierdoor paste de stekker niet op de aansluiting in de auto. Gelukkig heeft Tesla in Leonberg aan de overkant een twee eiland geopend waar het wel lukte. Tesla is overigens ook bezig om alle bestaande laadeilanden te upgraden naar de huidige standaard. De kans dat je een gelijksoortige ervaring zult hebben is klein en wordt kleiner.
Zoals gezegd zitten we op dit moment in Peschiera del Garda. Voor ons een reis van ruim 1050 km die ik, met een volle acculading, in twee (!) laadbeurten heb kunnen afleggen. De totale laadkosten kwamen uit op net iets meer dan € 100,00. Overal direct plaats en nog veel laadplekken over. Ik heb volledig gereden op basis van de BMW navigatie. Deze geeft niet alleen aan waar en wanneer je moet laden maar houdt ook rekening met defecte en bezette laadpalen. Is de laadbestemming volledig in gebruik dan krijg je tijdig een nieuw voorstel in de display. Ook lijkt de navigatie niet alleen rekening te houden met laadduur (op basis van actuele laadcapaciteit) maar ook met eventuele korte wachttijd op het moment dat er binnen je bereik geen alternatief voor handen is. Je kunt daarnaast de navigatie zo instellen dat hij rekening zal houden met laadpalen van jouw voorkeur en laadsnelheid.
Conclusie: Rijden met een elektrische auto heeft zich in de afgelopen jaren gigantisch weten te ontwikkelen. Nee, de wachttijden bij laden zijn niet overal voorbij maar de kans dat je op drukke reisdagen (voornamelijk de zaterdagen tijdens de zomervakantie en wintersport) bij een vol laadeiland staat wordt letterlijk met de dag kleiner. Laadstress, foto's van idioot lange rijen is een jaarlijks terugkerend fenomeen in kranten, journaals, etc. maar in de praktijk totaal overbodig (en komt nauwelijks nog voor). In combinatie met de gemiddelde actieradius die jaar op jaar toeneemt maakt de zorg over veel moeten laden ook steeds minder. De verwachting is dat de premium merken (Audi, Mercedes, BMW, etc.) de meeste modellen vanaf 2025 gaat uitrusten met een capaciteit van 700km+ (WLTP). De praktijk is dat de overige merken dan in de jaren daarna snel zullen volgen.
Werken alle laadpassen niet ook dan worden die zorgen steeds minder. Bij steeds meer laadpalen kan ook via je bankpas of creditcard (NFC) worden betaald. Het hele idee van laadpassen only is ook eindig.
Kleine disclaimer: mijn ervaringen zijn persoonlijk, gebaseerd op circa 15.000 internationale kilometers en dan enkel in Nederland, Duitsland en de landen daar weer onder. Elektrisch rijden wordt door iedereen anders ervaren. Oh ja en argumenten als 'ik kan met mijn diesel tenminste 1.000 km rijden richting Italië' of 'hahaha, sta je dan met je caravan' slaan echt helemaal nergens op. Elektrisch rijden is vaak een weloverwogen keuze van mensen die sowieso op lange ritten om de 2,5 tot 3,5 uur al een stop maken (wat iedereen zou moeten doen) en daarnaast geen caravan hebben 😀.
Gratis tip voor de zakelijke rijder: mocht je nu een laadpas hebben die je alleen in Nederland kunt gebruiken dan kun je jouw werkgever vragen om je internationale betalingen met je bijtelling te laten verrekenen. Afhankelijk van het tarief inkomstenbelasting wat je betaalt kan je hierdoor max. 49,5% terug ontvangen (via je verrekening bijtelling) van je internationale laadkosten. Het kost je werkgever niets anders dan de administratieve verwerking en jij kunt je kosten tot ongeveer de helft verlagen. Veel werkgevers bieden dit overigens al standaard aan zodra de laad- of tankpas in het buitenland niet werkt.