Omdat we uiteraard niks hebben aan loze kreten zonder bewijs, en ik zelf niet zo goed kan tegen een "Doe je eigen onderzoek" argument in een dergelijke discussie ben ik er in gedoken door foto's en video's te bekijken en kan ik de volgende punten Feitelijk vast leggen:
Zo ver ik kan zien zijn de stoelen op de voorste 2 rijen: Plaatsen 1,2,3,4,5. Hiernaast is er ook remschijf te zien op stoel 8 die op rij 4 zich aan de buitenzijde bevind. Op de rest van de stoelen zijn wel bevestigingspunten voor een remschijf, maar lijken de schijven zelf te ontbreken ten tijden van opening.
Hier een duidelijke foto van tijdens de bouw waarop ze te zien zijn:
Bron: Toverland Twitter Account
Natuurlijk is dit nog tijdens de bouw, maar als ik de Video van Simon van de openingsdag er bij pak en een screenshot uitsnij:
Bron: Themepark Adventures
Is net als op de eerste foto een remschijf te spotten op gondel 3 en enkel de bevestigingspunten op gondel 6.
Dit kan naar mijn mening 2 mogelijkheden zijn:
- Deze aanpassing is op aanvraag van Toverland gedaan om de rit iets minder intens te maken.
- Deze aanpassing is een "verbetering" van Gerstlauer op hun Sky Fly model.
De remmen doen mij denken aan de remschijven onder Mack's extreme spinner treinen, waarmee word gezorgd dat de gondels niet te hard kunnen spinnen, dus niet zozeer een beperking in hoeveel rolls je kan maken maar meer in hoe snel. Iets wat denk ik op zich geen verkeerde aanpassing is
Of we dit ook op Wild wings gaan zien? Geen idee, ik denk eerder dat die keuze bij Duinrell ligt dan dat het een verplichte aanpassing zal worden, anders waren de andere zoals genoemd wel gesloten.