Opening Avalon: The next chapter
Zaterdag 1 juli was het zover. Toverland opent haar meest recente uitbreiding: Avalon: The next chapter. Ook pretpark.club was uitgenodigd om de opening bij te wonen!
Om iets voor negen uur arriveren we bij de entree waar we gastvrij worden ontvangen, we de spulletjes in ontvangst nemen en even wachten tot het negen uur is. Veel fanmedia is deze ochtend uitgenodigd en we zien dan ook genoeg bekende gezichten langskomen. Om negen uur mogen we richting Avalon lopen waar we tot openingstijd exclusief kunnen rondwandelen om alvast in alle rust de nieuwe gebieden te verkennen. We wandelen tegen de klok in en zo komen we eerst bij Pixarus uit. Toen men vorig jaar begon met werkzaamheden in de helix was ik skeptisch of dit nu wel een goede plek is, we zijn tien maanden verder en eerlijk is eerlijk: wat een toplocatie voor deze attractie. Alsof het altijd al zo bedoeld was past de attractie perfect in de helix van Fenix. De serie gebouwen rondom Pixarus zijn fraai en ook het kleurgebruik valt positief op. Ik las regelmatig kritiek dat het te kleurrijk zou zijn en teveel zou lijken op Port Laguna. Ik heb dat gevoel geen enkel moment gehad tijdens ons verblijf in Avalon.
Vanuit Pixarus kom je uit bij een nieuw kijktafereel. Waterdwarf Alley is het straatje waar de inwoners van Avalon terug te vinden zijn. In vier gebouwen/taferelen kan je interactief aan de slag. We komen eerst langs de smid, waar je middels een ferme kling het vuurtje letterlijk opstookt. De smid ziet er erg mooi uit, het vuureffect verdient nog wat afwerking. Ik vind het een geslaagde scène, het waterrad aan de achterkant vind ik een van de leukste uitbreidingen van het hele gebied. De visjes aan het rad zijn mooi vormgegeven!
De volgende scène vinden we aan de overkant. Waar een draak zich als vrouw holle voelt. Ik heb het verhaaltje achter het tafereel niet meer helemaal scherp, en persoonlijk vind ik dit ook het minste tafereeltje. Dan terug naar de waterkant, waar we in een trechter kunnen roepen. Als je roept dan worden er volgens mij een aantal drakeneieren wakker. In het huisje zien we vooral een enorme draak door de schoorsteen proberen te gaan en buiten het huisje zien we dan ook z’n hoofd vrolijk geen en weer bewegen. Een koddig tafereeltje.
Dan steken we weer schuin over en komen we uit bij een schakende Merlijn. Qua uitwerking het leukste huisje met de zwevende toverboeken. De interactie was hier volgens mij nog niet honderd procent gereed want de zandloper leek niks te activeren.
Dan wandelen we richting Flaming Feather waar aan de overkant een nieuwe waterspeelplaats is gemaakt. In een woord: fantastisch. Sowieso met water kunnen spelen is altijd top, de dammetjes die je kan maken werken prima en je kan best een bak water opsparen voor de hele boel begint te overlopen. We hebben ons hier best een tijd vermaakt om alle variaties te proberen. De waterpompen deden het helaas nog niet, maar als het straks allemaal actief is dan denk ik dat een heel populair stukje park kan worden op warme dagen.
Voorbij Flaming Feather zien we nog een slimme uitbreiding. Een speelhoek voor de kleinste drakenstrijders. Goed opgezet, en voor ouders een brede zit waar je ook - denk ik - makkelijk een luier kan vervangen. En dan draaien we ons om en kijken we naar de meest koddige uitbreiding: spicy Pete! De meest leuke draak die is toegevoegd. Hij mompelt een beetje, als je een ei koopt voor drie euro dan zwiept z’n staart een ei erin en begint hij ook te praten. Lopen we nog wat verder door komen aan bij Jumping Juna. De kindermolen waar ook volwassen in kunnen. Er was veel kritiek op de look van de karren, en het is inderdaad wat shines en ze hebben minder detail dan de losse figuurtjes die elders zijn toegevoegd maar ik denk dat we dan echt te kritisch zijn over wat een fabrikant kan met zulke mallen voor dit soort attracties. Het plafond van deze attractie is echt schitterend met de tekeningen.
We wandelen door richting DragonWatch, waar we nog niet helemaal omheen konden lopen, maar de paal is echt schitterend afgewerkt en ook hier geldt dat de kleuren niet overdreven fel of aanwezig zijn. Een mooie uitbreiding qua aanbod. Tot slot hebben we nog Garden Tour. Ik denk de meest interessante uitbreiding qua attracties, ook al is het bedoeld voor een jonge doelgroep. De scènes in deze attracties zijn goed uitgevoerd, er valt echt continue wel iets te zien en te ontdekken, de insteek van een kruidentuin is echt top. Het station heeft schitterende mozaïek erin verwerkt en de scène met de bijtjes schreeuwt gewoon dat Toverland klaar is om een (kleine) darkride te gaan realiseren.
De tijd vliegt voorbij en al snel is het park ook geopend en is het wachten op de officiële opening. Merlijn komt het podium op, neemt iedereen mee in de attracties waarna Jean en Jean Gelissen het podium opkomen voor de formele opening. Met het trekken van het zwaard uit de stenen is het officieel geopend en snel gaan alle wachtrijen open. Avalon: the next chapter is open!
De laatste uitbreiding die we nog niet hebben gezien zit in Merlin’s Quest. Twee nieuwe draken zijn toegevoegd. De eerste draak ligt aan de voorkant. Verstopt in het water met een vogelnestje op z’n hoofd. Mooie uitbreiding. De andere draak zit niks aan het einde. Deze vraagt nog wat finetuning en afwerking. Toverland kennende gaat dat ongetwijfeld nog goedkomen.
Natuurlijk hebben we nog het een en ander aan foto’s gemaakt!
Edit: en ook de video van onze ochtend in het vernieuwde Avalon staat inmiddels online!