Op 13 juli 2022 bezocht ik tijdens een Denemarken-tripje Tivoli Friheden in Aarhus. Ook een aantal oncomfortabele ritten in Cobra stonden die avond op het programma. De schrik zat er bij mij goed in toen een dag later een ongeluk met betreffende achtbaan had plaatsgevonden met dodelijke afloop. Wat een vreselijke gebeurtenis voor slachtoffers, nabestaanden en het park.
Met extra belangstelling volgde ik via dit forum en social media de bouw van opvolger Vindfald. Toen onze gezinsvakantie dit jaar naar Denemarken werd gepland kwam de Cobra-opvolger zeker op de to-do-lijst terecht. Vanavond bezocht ik twee jaar later Tivoli Friheden opnieuw! Mijn ervaringen…
De eerste aanblik: Het stationsgebouw is simpel, maar effectief en er is voor dit park best wat aandacht geschonken aan de landscaping.
De rit zelf is kort, er is geprobeerd op een kleine oppervlakte een aantrekkelijke lay-out te maken. De verticale lifthill wordt nooit mijn favoriet, maar wat volgt is een kort maar leuk baanverloop met toffe elementen. Helaas zit er ergens in de baan een plek waar je hoofd flink tegen je hoofdsteun wordt aangebeukt. Het is jammer dat de baan met veel snelheid meteen de remmen weer induikt.
Het is mooi dat het park met een betrouwbare bouwer in zee is gegaan. Voor dit kleine park is deze baan denk ik een prima toevoeging, zeker voor de tienerdoelgroep. Ik vond de zes ritten die ik uiteindelijk deed zeker de moeite waard.
Altijd fan van Scandinavische stadspretparken
De baan misstaat zeker niet in het park
Daar gaan we…
Nu vanaf de andere kant bezien…
Deens bordje…