scagen Ik heb in Walibi gewerkt, waar ze meerdere banen van Vekoma hebben en die hebben allemaal een heel ander paneel, procedures en ander aantal man aan de trein.
Aan de ene kant is dat natuurlijk logisch gezien ook vekoma evolueert. Van de andere kant verklaart dit natuurlijk wél waarom het een uniek selling-point van B&M is. Nogthans heb ik daar toch ook al veel verschillende controlepanelen van gezien, dus ik vraag me wel af tot hoe ver dat gaat.. Goed, nu is een controlepaneel natuurlijk niet iets wat je geregeld moet vervangen.
Dan het voorbeeld van Hjalmar van Xpress: Dergelijke statoren zijn uniek voor een lanceer achtbaan en heb je dus nergens anders nodig in je park. Ongetwijfeld zullen er bij B&M op die manier toch ook genoeg unieke onderdelen in een attractie zitten. Zeker bij bijvoorbeeld Manta.
Daarnaast loop je ook wel - zeker bij B&M - al héel snel tegen limieten aan van wat mogelijk is en vroeg of laat "moet" je wel voor andere fabrikanten kiezen. Natuurlijk zal er altijd wel een stukje besparking zijn, maar ik vraag me af hoe veel dat in de realiteit daadwerkelijk is. Zeker als je bedenkt dat een B&M Family Coaster behóórlijk wat duurder gaat uitpakken dan bijvoorbeeld een Mack (waar ze toch ook al een achtbaan van hebben staan en dus wellicht dezelfde wielen kunnen gebruiken), gerst of Vekoma.