Jules Ik moest ff teruglezen waar het over ging haha
Maar het lijkt erop dat je me verkeerd hebt begrepen (ook deels mijn schuld, ik heb de woorden "reserve" en "voorraad" een keer gebruikt waar het verwarrend overkwam). Je theorie van minder voorraad bij inwisselbare onderdelen zal zeker kloppen, maar dat is niet het punt dat ik wilde maken.
Het ging er om volgens @SvenDonut dat het park geld bespaart door minder in te hoeven kopen aan onderdelen als ze inwisselbaar zijn. Dat zegt niks over hoeveel ze tegelijkertijd op voorraad hebben. En die stelling klopt naar mijn idee gewoon niet.
Zeg dat een achtbaan een wiel per week verslijt om het simpel te houden. Seaworld heeft 7 achtbanen in werking, dan komen ze uit op 7 * 52 = 364 wielen die ze ieder jaar moeten vervangen. Of je nou 2 wielen achter de hand hebt of 10, dat maakt niet uit voor het uiteindelijke kostenplaatje. Hoeveel onderdelen je moet vervangen, en waar je dus voor moet betalen, hangt af van de kwaliteit en levensduur van de onderdelen.
Dat is wat ik er mee bedoelde met dat je niet minder reserve onderdelen nodig hebt. Tegelijkertijd op voorraad klopt dat wel, maar op de jaaruitgave maakt dat niet uit zou ik zeggen. Die jaaropgave wordt bepaald door hoe vaak er vervangen moet worden en hoe veel elk onderdeel kost.