Ik denk toch dat dit uiteindelijk een samenspel van omstandigheden is. Er zal ongetwijfeld iets mis zijn geweest met het wielblok dat is los gekomen. Wellicht iets wat bij (gewoon) onderhoud niet op valt, haarscheurtjes bijvoorbeeld. Dan krijg je nog het punt dat er nooit mensen uit de baan hadden mogen vallen. Wellicht zaten de beugels niet goed, of is het ouderwetse beveiligingssysteem toch niet afdoende in vergelijk met moderne systemen (niet voor niets dat de TüV/DIN norm tegenwoordig een 3-voudige beveiliging eist).
Wat betreft de discussie over de fabrikant van de baan: In 1997 is er nog een ombouw geweest door Maurer. Deze is er dus ook bij betrokken geweest. Maurer heeft de first drop aangepast waarmee de snelheid van de trein hoger kwam te liggen. Het is misschien een "long shot", maar wellicht dat die nét iets hogere snelheid uiteindelijk toch niet zo goed voor de trein bleek te zijn en het wielblok daarmee sneller sleet dan verwacht.