Ook hier afgelopen dinsdag nog enkele ritjes gemaakt op deze baan. Heel bizar om te lezen wat er is gebeurd, en dat in een land als Zweden, waar je er vanuit kan gaan dat het onderhoud goed is en de keuringen streng, bij een baan van een gerenommeerde fabrikant. Verschrikkelijk voor de nabestaanden, slachtoffers, toeschouwers, en het park zelf. Een zwarte dag voor het Europese pretparklandschap.
Jules Hoe groot is de kans dat vooraan iets losgekomen is en dat daardoor de beugels open zijn gesprongen toen allerlei dingen verwrongen raakten?
Het beugelmechanisme bij deze treinen zit aan de zijkant van de trein. Vlak onder de opening om de trein in te stappen, op het zwarte vlak, zit een soort grote knop, aan beide kanten. Op jouw foto wel enigszins te zien op de eerste coach. Als de trein in het station staat worden deze via twee grote platen aan de zijkant van de trein ingedrukt om de beugels te openen. Nu kan ik niet onder de trein kijken en daarom is dit ook speculatie van mijn kant, maar ik zie op de foto's een trein die er qua vorm aan de onderkant nog redelijk intact uitziet. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat er mensen uit sowieso twee coaches zijn gevallen waar de beugel blijkbaar dermate openstond dat dit mogelijk was.