Joell Op foto's leek toch dat de baan redelijk beschadigt was dat deze vervangen zou moeten worden. Ik ben benieuwd hoelang het duurt.
Het lastige met dit soort via-via geruchten is natuurlijk dat details vervallen en t een ander verhaal kan worden.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat de baan in de hal (die in de vlammen heef gezeten) niet vervangen moet worden, dat staal is heet geweest, en niemand kan daar de originele eigenschappen meer van garanderen, dat zal gewoon een feit zijn, dus die zal er gewoon uit moeten, evenals de hele hal overigens, want ook die constructie zal uiteindelijk plat moeten.
Dan is de vraag "kan je het zomaar vervangen" en ik denk dat niemand dit hier eigenlijk zeker weet.
Er zijn aannames dat de regels tegenwoordig veranderd zijn, dus bij herbouw de baan aan de nieuwe regels moet voldoen, en de huidige baan niet aan die regels voldoet.
Echter zijn er zat kanttekeningen bij te zetten natuurlijk. Bijvoorbeeld: moet de baan wel voldoen aan de nieuwe regels, en week de oude baan wel af van de huidige regels, en indien er afwijkingen zijn wat is er nodig om hem wel te laten voldoen?
Als aanname kan je denk ik gerust stellen dat gezien het station nog staat, de trein nog intact is, en de aansturing grotendeels in het station heeft gestaan dus ook dat intact is.
Feitelijk hoef je dan maar "een deel" track te vervangen, en een paar sensoren en en je baan werkt in principe weer.
Dat zou je kunnen classificeren als "de schade valt wel mee"
Maargoed, dat betekend alsnog dat eerst t gebouw gesloopt moet worden (evenals de baan en alles eromheen), dan zou je een nieuw gebouw neer zetten en vervolgens de rides weer herstellen, je bent echt wel eventjes verder.
Je zou nog voor een paar zaken mogelijk wat provisorisch tijdelijk kunnen doen (zoals met de trein), maar het is echt niet zo dat ze t dak even van t gebouw slopen, likje verf op de baan doen en de Alpenexpress is weer open.