Amper een week geleden was er nog geen vuiltje aan de lucht en nu rijdt de Panoramabahn alweer en discussiëren we volop over de reparaties of vervangers voor Alpenexpress en Tiroler Wasserbahn. Goed te zien dat het park niet bij de pakken neer gaat zitten!
Er hangt wat mij betreft echter wel een keerzijde aan die vingervlugheid. Ik had liever gezien dat ze even de tijd hadden genomen om het getroffen gebied opnieuw onder de loep te nemen. De Zauberwelt is ongetwijfeld omgeven met een zweem van nostalgie, maar objectief bezien was het óók een muffe hal met twee stokoude attracties die in de jaren '80 bleven steken.
Het gemis van capaciteit is wellicht 'n nijpende reden om alles zo snel mogelijk weer op te kalefateren, maar daarvoor zijn ongetwijfeld ook (tijdelijke) alternatieven te bedenken. Bovendien is er met Voltron in aantocht geen enkele noodzaak om volgend jaar de vernieuwde powered coaster en log flume al te openen en biedt dit juist een uitgelezen kans om in 2025 of 2026 alweer in de schijnwerpers te staan.
Deze op zichzelf verschrikkelijke brand had met 'n daarop volgende upgrade naar de 21e eeuw een geluk bij een ongeluk kunnen zijn. Ik hoop dat men dat in Rust ook inziet en niet klakkeloos kopieert wat er al stond. Het zou daarmee niet de eerste keer zijn dat een vuurzee - zowel in het eigen park maar ook in bijvoorbeeld Phantasialand - achteraf een cruciaal keerpunt voor de sprong voorwaarts kan blijken.