Coasterfrenzy In principe zou een track speling genoeg moeten hebben om dat tot zekere hoogte op te moeten kunnen vangen
De track kan een warme dag opvangen, maar een brand is van dusdanig niveau en kan dusdanige temperaturen bereiken dat de eigenschappen van het staal zelf veranderen. Staal smelt pas vanaf 1450 graden (ongeveer), een brand bereikt gemiddeld een temperatuur van 600 tot 100 graden celsius (https://www.brandveiligmetstaal.nl/pag/192/ontwikkeling_van_brand.html).
De sterkte van staal neemt af vanaf 400 graden celcius:
(bron: https://www.infosteel.be/materiaal/techniek-normen/brandveiligheid.html)
Nu is het staal zelf niet gesmolten, maar wel serieus opgewarmd geraakt - welke temperatuur er bereikt is, weten we natuurlijk niet (al lijkt wel alle verf overal weggebrand, meestal geen goed teken). Ook het materiaal dat gebruikt is, de dikte, legeringen die gebruikt zijn en dergelijke spelen een rol. Ook gaat het niet alleen om de baandelen zelf, maar ook de bouten en degelijke.
Gewoon staal verandert van kristalstructuur rond 735 graden celcius.
Ook de manier waarop het staal afgekoeld is, kan een rol spelen. Als er direct bluswater op de track terecht gekomen is, dan kan dat ervoor zorgen dat de kristalstructuur van het staal net iets anders is en andere eigenschappen gekregen heeft.
Bron: https://www.staalsupport.nl/zoeken-detail.asp?pag=229 - let wel, dit gaat over constructiestaal.
Een achtbaan is een uniek geval in dit, want elke minieme afwijking die de baandelen opgelopen hebben, hebben een serieuze impact op de ritervaring.
Met andere woorden, we zullen pas de komende dagen te weten komen hoe beschadigd de attracties zelf zijn... ik vermoed dat eerst het puin geruimd zal moeten worden.