Wat een leuk topic!
Zoals al aangeven in het "Klein Efteling nieuws topic" vind ik het plein momenteel niet ingericht hoe het hoort in een park als de Efteling. Nu grossiert het park wel op meer locaties met te grote oppervlaktes steen, iets wat in deze tijd van droogte of juist overdreven hoeveelheden neerslag, enkel maar meer opvalt. Maar in dit geval is de bestemming "plein" er nooit in deze grootte geweest omdat er een attractie vertrokken is.
Waar Polka stond is dit gedeelte zonder pardon dichtbestraat en wat opgeleukt met picknicktafels, wat verlichting en een enkele bloempot. Op dat moment, midden in de coronatijd, een goedkope en voor mijn gevoel tijdelijke oplossing en daarmee nog begrijpelijk. Daarnaast was er altijd nog de mogelijkheid van een Strookrijk en doorgang richting dit gebied links van Station de Oost en zal je dus in de toekomst naar een herinrichting van het plein toe moeten.
Inmiddels liggen de kaarten voor mijn gevoel echter anders, Strookrijk is naar achteren geschoven en het park kan en wil weer investeren.
Ik ben enthousiast over het ontwerp in de openingspost, de speelsheid van het doortrekken van het water in combinatie met een broodnodige extra waterspeeltuin zou het plein veel goed doen.
Er is nu inderdaad vooral gebrek aan schaduw en verkoeling in de zomer, maar ook bescherming van de weerselementen in herfst/winter/voorjaar. Iets waar het park helaas op te veel plekken last van heeft.
Wel vind ik de horeca-buiten-zitcapaciteit rondom Station de Oost altijd al aan de lage kant. Vaak is het zoeken naar een plekje ook op de minder drukke dagen. Voor mijn gevoel maakt het ontwerp hier nog minder ruimte voor, dus hier zou meer een balans in gevonden moeten worden in combinatie met het groen.
Tenslotte blijft Strookrijk wel een gebied wat ooit ontwikkeld gaat worden en ik geloof eerlijk gezegd niet in een uitstel van meer dan 5 jaar. Het plein moet daarom wel ingericht blijven op een doorgang richting Strookrijk en door de waterpartij is die optie wel verdwenen.
Al met al een ontwerp wat bijna 1:1 overgenomen kan worden wat mij betreft met bovenstaande wijzigingen in het achterhoofd.
Hopelijk pakt het park dit plein in ieder geval snel eens na. Afgelopen zondag waren alle picknicktafels vol in de zon vrij, maar liepen de tafels in de schaduw van de parasols voor Station de Oost over. Dat kan al snel opgelost worden met wat extra parasols en groen. Met een complete herinrichting inclusief meer groen, vaste schaduwdoeken die ook waterdicht zijn en speelsheid kan het park dit plein in mijn ogen met relatief kleine investeringen echt naar een hoger plan tillen.
En Klimaatbestendiger! Want dat de seizoenen grilliger zijn in warmte, droogte en natheid is inmiddels geen uitzondering meer. Daar moet het park nog echt heel veel stappen in maken op pleinen en in wachtrijen, om het publiek hier beter tegen te beschermen.