Cerveza Waarom zouden de recensies van bijv. Tripadvisor of andere sites betrouwbaarder zijn dan directe tips of ervaringen vanuit het forum, alleen maar omdat er meer beoordelingen zijn? Ik vertrouw de forumleden hier meer dan de beoordelingen op willekeurige recensiesites.
Afijn, de hotels van Europapark zijn ontzettend goed en ik slaap het liefste daar. Pension Jager is wel oké en heb ook goede ervaringen met hotel Mythos.
Omdat het letterlijk een gemiddelde geeft van miljoenen gebruikers in plaats van gebaseerd op bijzonder beperkte ervaringen hier op het forum. Er tenminste van uit gaande dat er niet gerommeld word met de reviews (waarvan ik bij Tripadvisor weet dat dit niet het geval is).
Michael Ik slaap al vijftien jaar bij Gasthaus Jager, meerdere keren per jaar. Fijne plek, voelt als m’n tweede huis en vriendelijke mensen. Ontbijt is er goed en op loopafstand van de parkingang en de hotels.
Perfect voorbeeld: Als je 15 jaar bij dezelfde mensen komt, kennen die mensen je ook. Dat zorgt ook voor een betere beleving dan wat een vreemde zou hebben, die geen "mutual benefit" kent. Zo'n review is dus uitermate bevooroordeeld. Hier heeft dat veel kracht, op een review website draagt dat ietwat bij aan het gemiddelde, maar als 80% van de andere bezoekers slechte ervaringen hebben gaat deze ene goede ervaring dat niet recht trekken.
Voor wat betreft het rommelen met reviews (wat ik eerder in deze post meldde): De enige website die ik absoluut NIET vertrouw is juist booking.com.
https://www.booking.com/hotel/de/apartment-berlin-brandenburg.nl.html?aid=356980&label=gog235jc-1DCAUoO0IPcG90c2RhbWVyLXBsYXR6SBxYA2ipAYgBAZgBHLgBF8gBDNgBA-gBAfgBA4gCAagCA7gCytGLpAbAAgHSAiQ4N2M0YmZjZS1iM2ViLTQzYjktYTUxMi02OGYzNTI2MGM1ZjXYAgTgAgE&sid=d3b52e40ae6b2d37f78463877077c69a&atlas_src=sr_iw_btn;dest_id=1536;dest_type=landmark;dist=0;group_adults=2;group_children=0;no_rooms=1;room1=A%2CA;sb_price_type=total;type=total;ucfs=1&
Het gelinkte hotel bestaat namelijk niet (op google lijkt Booking ook de enige site
te zijn die dit hotel aan biedt). Ik heb er een aantal jaren geleden een kamer geboekt. Niet al te lang naar de reviews gekeken want was een haast-klus (normaliter kijk ik best uitgebreid naar reviews en dan vooral de slechte). Toen ik het boekte was de score een 6.3. De klantenservice van Booking beweerde dat ik met zo'n score het wel kon verwachten dat zoiets zou gebeuren (Pardon??)
Nu blijkt dat het hotel véél meer slechte reviews krijgt, maar dat bookings dus steeds de negatieve reviews (vooral degenen die noemen dat deze plek helemaal niet bestaat) steeds weer verwijderd om de scores enigszins acceptabel te houden.
Booking.com werkt dus actief mee aan het in stand houden van fraudeurs. Natuurlijk, het overgrote deel van de hotels op de site zijn gewoon fatsoenlijke hotels, maar mede gezien de houding van de site ben ik destijds over gestapt op hotels.com omdat die destijds geen eigen reviews, maar de reviews van Tripadvisor op hun site hadden staan. (daarnaast blijken ze in de praktijk toch wel heel vaak goedkoper te zijn en hebben ze een handig spaarprogramma). Helaas is ook hotels.com afgestapt van de Tripadvisor beoordelingen, maar ik blijf Tripadvisor er doorgaans toch naast houden. Meestal komen de beoordelingen van Hotels.com en Tripadvisor behoorlijk goed overeen, waardoor ik deze site dus nog steeds vertrouw.