Michael dat moet je eigenlijk even nuanceren naar "de minderheid die het zich kan en wil veroorloven om zichzelf op zoveel mogelijk manieren in de spotlight te zetten". Er zijn heel veel minderheden op de wereld en daarvoor zijn in meer- of mindere mate voorzieningen getroffen. In de basis vind ik dat inderdaad een prettig uitgangspunt.
De realiteit is echter ook dat veel minderheden zichzelf helemaal niet zo anders willen voelen en het ook niet zo nodig vinden dat de maatschappij zich aan hun aanpast. Of alleen met zaken waarbij ze tegen serieuze praktische problemen aan lopen. Sinds de geboorte van mij dochter is mijn gezin ook zo'n minderheid. We zouden in haar eerste levensjaren enorm geholpen zijn met een aankleedkussen in een apart hokje. Dat zie je lang niet overal en op veel plekken (met name in het buitenland) alleen in het vrouwentoilet. Wij beseffen echter ook dat we in een uitzonderlijke situatie zitten en dat de wereld niet om ons draait.
Ik vind het dilemma van het moeten maken van een keuze tussen het mannen of vrouwentoilet dan ook nogal arbitrair. "Non binaire personen" is een term die ik ook niet zo goed begrijp. Het leven bestaat altijd uit het maken van keuzes en die zullen met regelmaat ook moeilijk zijn. De voor- en nadelen tegen elkaar afwegen, een keuze maken en vervolgens de gevolgen ervaren. Als je dat niet kan dan ga je nog wel lastigere situaties tegen komen dan tijdens een toiletbezoek.
Wat mij betreft is dat dus een zeer slecht argument om toiletten aan te passen. Dat er wat meer passen in dezelfde ruimte is natuurlijk positief, maar niet echt een issue in de nieuwbouw en het verschil is marginaal.
Al met al had het voor mij dus niet gehoeven, maar ik zal er verder ook niet wakker van liggen. Ik vind bepaalde reacties hier wel storend. Enerzijds ervoor pleiten dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn, maar tegelijkertijd wel mopperen op iemand die zich niet prettig voelt bij deze toiletindeling. Dat is toch ook een beetje meten met 2 maten.