Aangezien hier best wel veel gezegd is over unisex toilletten en gender identiteit en geslacht wilde ik toch een ding nog onder ogen brengen en dat deze maand Pride maand is. Je vraag je nu af wat dit hier mee te maken heeft maar dat is alleen maar extra reden om het probleem te highlighten waar mensen momenteel steeds meer last krijgen van aanpassingen zoals unisex toiletten. De reden waaorm dit belangrijk is valt samen met Pride.
Het concept van 'Pride' onder de LGBTQ+ samenleving is ontstaan in 1970. Het woord Pride is gekozen omdat dit het tegenovergestelde is van Shame. Aangezien schaamte de generieke gevoel is die mensen in deze samenleving voelen zowel intern als extern. De regenboog vlag, in al zijn vormen, representeert het gevecht tegen deze schaamte, discriminatie en ontzichtbaarheid. Het is ook een manier om elkaar te kunnen herkennen, samen te komen en een gemeenschap en network te creeeren.
Mocht je nu de vraag stellen, waarom krijg ik geen vlag? Als een heterosexueel persoon, heb jij ooit beschaamd gevoeld om hetero te zijn? Het gaat niet om of je schaamte voelt, maar of jij je schaamde om hetero te zijn. Schaamte voelt iedereen, maar niet iedereen voelt dat omdat ze zich aangetrokken voelen tot hetzelfde geslacht. Zelfde geldt trouwens voor de schaamte om hetzelfde geslacht te hebben als op je geboorte akte. Ook hier geldt, geen algemene schaamte, maar schaamte voor het feit dat je dezelfde geslacht hebt als wat je geboorte akte aan geeft.
Als het gaat om je veilig voelen. Heb jij je ooit onveilig gevoeld vanwege je gender of de persoon waar jij je tot aangetrokken voelt, of voor het geslacht wat je toegekend hebt gekregen bij geboorte? Geen angst in het algemeen, of angst voor andere zaken dan de zaken die ik hier boven heb genoemd?
Je kunt trots zijn op zoveel zaken als cis-heterosexuele persoon. Je leven, alles wat je hebt behaald in jouw leven, de pijn die hebt doorstaan en hebt overleefd. Maar wanneer je nooit uitgedaagd bent op je sexualiteit of voor cisgender, wat betekend op dat moment hetero pride? Dan zou dat betekenen dat we dan ook een pride voor de rijken, een pride voor mindervalide of een niet-fysiek-misvormingen parade moeten hebben? Wat zouden deze vlaggen of maanden moeten betekenen, aangezien deze over het algemeen gezien worden als 'goed', 'normaal' of correct? Daarbij heb je ooit moeite gehad als cisgender heterosexuele persoon om iemand anders te herkennen. Of het gevoel gehad dat je de enige hetero persoon bent en dat je helemaal en compleet alleen bent op de wereld?
Dat is het gevoel, wat een jong, queer, persoon moet doorstaan. Elke dag.
Het klopt, heterosexuele krijgen geen vlag, of een parade. Dat is niet omdat deze groep het niet verdient, of omdat deze groep iets verkeerd heeft gedaan, maar omdat in dit specifieke gevecht dit de 'baseline' is. Omdat dit wordt gezien als de normaliteit, het juiste, het correcte. Wat mij terug brengt naar de toiletten discussie. Iets simpels, als een unisex toilet, brengt iets naar een grote groep mensen die elke dag een vorm van angst moeten doorstaan. Een groep mensen die in deze pretpark community een thuis voelen, misschien wel meer dan ergens anders. Daar help je de samenleving alleen maar meer mee.
Ik besef mij dat er hier mensen zijn die misschien sommige woorden niet eerder hebben gehoord of de betekenis niet gelijk kennen.
Cis gender: Jouw identiteit komt overeen met het geslacht op je geboorte akte.
Queer: Jouw identiteit komt niet overeen met de genormaliseerde waarde en normen omtrent sexualiteit en geslacht
LGBTQ+: Lesbian, Gay, Bi, Transgender, Queer/Questioning. +(Asexual, Intersex, Non-binair, Pansexual)