Ik genoot wel van de sfeer toen ik vorige zomer in de Efteling was. Doorgaans blijft dat het hoogseizoen, dus dà n moet het entertainment er zeker zijn.
's Ochtends kort een ontmoeting met Pardoes voor Symbolica, maar ik was me er niet van bewust dat dat het enige momentje van de dag was. Nochtans liepen wij doorheen de dag wel een paar keer opnieuw langs het plein (toevallig misschien, maar het viel nu meer op dan vroeger toen ik klein was, toen de Brink gewoon een leeg, open plein was, nu zie je elke keer dat kasteel en was ik me er méér van bewust dat ik weer langs dezelfde plek kwam)
Wonderland was een leeg gebied toen wij er langs kwamen - dus als er geen show gaande was, viel er inderdaad niks te zien. De Elfjes bij de Droomvlucht waren een heel eenvoudig concept, maar hadden oprecht iets moois sprookjesachtig en charmant. Ook hier komen voortdurend mensen langs, dus heb je altijd wel aandacht - de acteurs wisselen hier ook gewoon af.
Op de binnenplaats van Fata Morgana stond de djinn naar mijn gevoel wél doorheen de dag. Bij Max en Moritz zagen we de Harmonie van Drie, maar de andere acteurs niet. Maar, als ik het goed voorheb, is het concept daar dat je verschillende karakters hebt die elkaar kunnen afwisselen. Dat lijkt me ideaal, zo is er steeds wat te beleven zonder herhaling en met rustmomentjes voor de acteurs. Op een dorpsplein past dat ook prima. Ik spreek me dan niet uit over de "storytelling" die niet "zou kloppen" omdat je drie keer tegelijkertijd zicht hebt op Max en Moritz, of op bepaalde andere karakters. Maar je hebt in elk geval wel genoeg personages om hier verschillende scènes te laten ontstaan.
Het straattheater is inderdaad iets wat ik me van vroeger herinner. Het leek me minder, maar anderzijds wàs het er wel. De Wegenwacht viel vorig jaar blijkbaar goed in de smaak, maar heb ik zelf niet kunnen aanschouwen. De Kompels aan de Baron zijn leuk, gewoon omdat ze aan sfeer bijdragen. Qua act kan ik je niet vertellen wà t ze doen, maar ik heb ze gezien en dat maakt dat het leeft.
En dan heb je de "echte shows". Zelf (nog) geen kinderen, dus voor Jokie en Jet hou ik geen pauze, en ook het Sprookjesboomtheater staat niet op de route. Raveleijn wél, omdat het decor nu eenmaal zo indrukwekkend is. Maar kan de show zelf beter? Ongetwijfeld.
Ik twijfel al van in het begin of het 'Raveleijn'-specifieke verhaaltje van de kinderen-die-ruiters-worden echt iets toevoegt aan de beleving van de show. Misschien dat ik daar de bal missla, maar iedereen wil toch gewoon ridders zien die coole stunts uitvoeren. Wat heb je dan in feite van verhaal nodig? Ik snap het wel, hé, je hebt die poort, er gaan vijf mensen door en er komen vijf ridders weer uit, dat werkt zeker wel. Ik weet niet goed wat je er verder mee moet doen, en de Efteling zelf blijkbaar ook niet echt, denk ik.
Ik mis vooral wat connectie met de individuele ridders, denk ik. Dat heb je wel heel erg bij een standaard "riddertoernooi" - daar geef je elke tribune en elke ridder een kleur, een andere persoonlijkheid, en iemand om voor te supporteren. En dà n komt de zwarte ridder die alles verstoort en waardoor iedereen moet samenwerken. Zo was het misschien in het Land van Ooit vroeger, maar goed, dat is me wel bijgebleven.
Ohja, en ondanks deze hele lap tekst, is er verdraaid weinig backseat imagineering bij aan te pas gekomen. Dat, euhh, dat komt misschien in een volgend repliekje...